
, 
t 

i ,-. 

, . 

'. 

L 

b-

254 

Maybe the notion of conspiracy was simplistic. Carolyn tells Crile 
that from what she read, she does not believe LB] did not know. 
Crile says you're probably right, but it's not important to the 
essence of the show. (PTX 61, Benjamin's notes of McDaniel 
interview, p. 38518) 

An eighth member of the production team, Mike Wallace, was ques­
tioned at his deposition about the accuracy of the term "conspiracy" in the 
Broadcast. He testified that under the definition of the term used by CBS 
senior executive producer Burton Benjamin, his conclusion that a conspiracy 
"was not proved" was fair. Wallace said: "if we are to agree, and I do not, 
that this [Benjamin's definition of conspiracy] is the acceptable definition of 
the word, 'conspiracy' I guess I would have to say that [Benjamin's 
conclusion that it was not proven] is fair." (Wallace Dep. Tr. 352) 66 

Benjamin got his definition from two widely used dictionaries: 

CONSPIRACY: An illegal, treasonable or treacherous plan to 
harm another person, group or entity. .. A combination of 
persons banded secretly together and resolved to accomplish an 
evil or unlawful end. 

Webster's Third New International Dictionary 

(JX 884, p. 391) 

LA W: An agreement by two or more person to commit a crime, 
fraud, or other wrongful act. 

Random House Dictionary of the English Language 

(JX 883, p. 313) 

Finally, a ninth member of the team, assistant film editor, Phyllis 
Hurwitz, did not believe the focus of the show was accurate: 

I believe that the focus of the show was that General West­
moreland led a conspiracy to suppress information. I do not 
believe, and did not believe when I was working on the show, that 
this focus was accurate. I believed that President Johnson must 
have known what was happening, and tha.t General West­
moreland could not have been withholding information from the 
President. Sam Adams expressed these same doubts to me during 
production of the show. 

66 When asked by his own counsel what he meant by fair, he testified funher that: " . .. I 
believe that Mr. Benjamin fairly undenook this inquiry. that he is a fair man and that he is 
mistaken in his understanding of the word 'conspiracy', as far as we'd undenook [0 

understand the word 'conspiracy', and our use of it in the broadcast, but that he was trying to 

be fair in the way that he came down." (Wallace Dep. Tr. 373-6) 

c 



255 

I remember that Ira Klein told me while the show was in 
production that he did not believe LBJ was ignorant of the 
information that supposedly was being suppressed. At that time. I 
remember saying to Mr. Klein something to the effect, "How 
could LBJ not know?" (Hurwitz Aff. '11'11 12. 13) 

Thus. at least the following CBS personnel expressed doubt as to the 
truth and accuracy of the Broadcast: 

The first Executive Producer of the Broadcast. Howard Stringer; 

The Senior Producer and second Executive Producer of the 
Broadcast. Andrew Lack; 

The Correspondent of the Broadcast. Mike Wallace; 

The Producer of the Broadcast. George Crile; 

The paid Consultant of the Broadcast. Sam Adams; 

The Editor of the Broadcast. Ira Klein; 

The first Researcher for the Broadcast. Alex Alben; 

The Secretary to the producer and the second researcher for the 
Broadcast. Carolyne McDaniel; and 

The Assistant Film Editor of the Broadcast. Phyllis Hurwitz. 

Finally. defendants' doubts about the major thesis of the Broadcast. 
namely. that General Westmoreland was an active participant in a con­
spiracy to deceive the President are confirmed by two facts: 

First, CBS's newspaper advertisement for the Broadcast which features 
the term "CONSPIRACY" in large letters states that there was a "deliberate 
plot to fool the American pUblic. the Congress. and perhaps even the White 
House ... " Other promotional material was similiarly qualified. The 
Broadcast was not: it said that the conspiracy and deception fooled the 
President. 

Second. several CBS executives. including defendants Wallace and 
Stringer claimed in their depositions that the Broadcast did not charge 
General Westmoreiland with being a member of a conspiracy. but referred 
only to the relatively junior military officers who appeared on the Broadcast 
- McArthur. Cooley. Meacham. Hamscher and Hawkins. At his deposition 
Wallace testified as follows: 

Q. Did you believe there was a conspiracy at the highest levels of 
American military intelligence? 

A. Yes. 



\ , 
'-

, 
\ , 
,\ 
\' 

'---

I , 

L 
L 

) 
'--

i 
\ 
~ 

, . 

L 

~-

L 

256 

Q. Who .were the individuals about whom you were talking that 
you believed were members of the conspiracy" 

A. Do you want them by name? 

Q. Yes. 

A. Colonel Gains Hawkins, George Hamscher, James Meacham, 
Russell Cooley, Richard McAnhur." (Wallace Dep. Tr. 72) 

When he was deposed, McAnhur was asked about Wallace's testimony 
that he was involved in ,a conspiracy: 

Q .... Do you know why Mr. Wallace would include you as a 
person with those he believed were members of the conspiracy? 

A. That is the transcript from the show? 

Q. That is the transcript of the deposition, the sworn statement 
that Mr. Wallace gave under oath, like you are sitting here giving 
a deposition. 
A.' I have no idea why he would include me in that. 

Q. Do you know of any basis that he would have for making that 
accusation? 

A. No. 

• • • 
Q. Having now understood exactly what I am talking about, do 
have you any basis for knowing what the basis would be for him 
making that accusation? 

A. None whatsoever, no. 

Q. Assuming Mr. Wallace was familiar with all of the evidence 
and all of the materials, do you think he could make such a 
statement in good faith? 

A. Absolutely not. (McAnhur Dep. Tr. 235-37) 

The jury is entitled to find that the testimony of Wallace, Stringer and 
others that the Broadcast did not charge General Westmoreland with being 
a conspirator was a false exculpatory statement demonstrating consciousness 
of guilt. 

19. The Advertising for the Broadcast 

On January 21, 1982, Wallace and Cri1e appeared on the CBS Morning 
News. Introducing them, Diane Sawyer stated: 

On Saturday night, the CBS News broadcast CBS Repcins will 
show that the American government in Washington was deceived 



257 

about the enemy in Vietnam. 
deceived about how vast their 
(emphasis added) 

Specifically, in 1966 and 1967, 
numbers were. (JX 903, p. I) 

On January 22 and 23, 1982, full page advenisements ran in the New 
York Times, the Chicago Tribune, the Washington Post and the Los Angeles 
Times depicting a group of men in uniform sitting around a table with the 
word "CONSPIRACY" in large letters superimposed over the group: 

CBS Repons reveals the shocking decisions made at the highest 
level of military intelligence to suppress and alter critical informa­
tion on the number and placement of enemy troops in Vietnam. A 
deliberate plot to fool the American public, the Congress, and 
perhaps even the White House into believing we were winning a 
war that in fact we were losing. Who lied to us? Why did they do 
it? What did they hope to gain? How did they succeed so long? 
And what were the tragic consequences of their deception? 
Tonight the incredible answer to these questions. At last. (JX 
615) 

On Saturday, January 23, 1982, at 9:30 p.m., "The Uncounted Enemy: 
A Vietnam Deception" was aired on CBS affiliates across the country. 

The Broadcast charged that General Westmoreland suppressed and 
concealed from the government, crucial intelligence on the size of the enemy 
in Vietnam. It purponed to explain "why for so long our government 
apparently believed, and wanted all of us to believe, we were winning the 
war." (JX I, p. I) (emphasis added) 

It charged General Westmoreland with not informing "the President, 
not even the Joint Chiefs of Staff, of the evidence collected by his 
intelligence chief, evidence which indicated a far larger enemy." (JX I, 
p.6) 

It charged General Westmoreland with suppressing General 
McChristian's repon and transferring him out of Vietnam rather than "take 
the bad news to the President." (JX I, p. 6) 

It charged General Westmoreland with originating orders to keep the 
estimates of the enemy unchanged despite strong evidence to the contrary. 
(JX I, pp. II, 12) 

It charged General Westmoreland with pursuing "a new tactic" during 
the summer of 1967-dropping the self-defense militia from the OB and 
treating them "as if they didn't exist," (JX I, p. 12) thereby preventing "a 
re-evaluation ... [by 1 the Administration." (JX I, p.16) 



, 

I 
~ 

11_ 

258 

It charged General Westmoreland and his aides with blocking reportS 

of dramatically increased infiltration so they "never got past the higher 

headquarters." (JX I, p. 17) 

It charged General Westmoreland with not "alert[ing] the President of 

the fact that ... the enemy had a considerably greater capability than we 

imagined" (JX I, p. 20) so that "the President of the United States, the 

American Army in Vietnam and the American public back home were 

destined to be caught totally unprepared for the size of the attack that was 

coming the following month." (JX I, p. 21) 

Finally, it charged General Westmoreland and his aides with engineer­

ing a cover-up to hide their prior deceits. (JX I, p. 24) 

CBS broadcast these falsehoods although some of the people who made 

the Broadcast knew they were false and others who made it had serious 

doubts as to their truth. 

C, Post-Broadcast 

I. General Westmoreland's Press Conference 

General Westmoreland held a press conference on January 26, 1982, 

stating that he had been "subjected to a vicious scurrilous and premeditated 

attack on [his] character and personal integrity" and that he had been 

accused of "withholding and falsifying important intelligence information." 

He related that he had sent a correction letter to CBS along with a number 

of relevant documents and a list of names of knowledgeable people CBS 

should call, such as Ambassador Bunker, Ambassador Komer, George 

Carver, William Colby and Walter Kerwin. Joining General Westmoreland 

on the podium were Ambassador Bunker, General Graham, General 

Davidson, Colonel Morris, and George Carver. 

They explained that the charges made against General Westmoreland 

were false; that nothing was withheld from the President, the Joint Chiefs of 

Staff or Congress; that no one had lied; that infiltration did not reach 20,000 

until January 1968; that the ratio of wounded in action to killed was 1.5 to I; 

and that there was no conspiracy. Carver pointed out that it was he who had 

proposed to General Westmoreland the compromise that resolved the 

dispute between the CIA and the military. (JX 600) 

That evening, Wallace placed a call from Nicaragua to CBS in New 

York. Adams took the call in Crile's absence. He left Crile a memorandum 



259 

of the conversation which.said he told Wallace that they were beginning to 

think "that maybe LBJ knew more than the documentary implied he did." 

(JX 913. p. 37280) 

Dan Rather reponed on General Westmoreland's press conference 

during the CBS Evening News of January 26. 1982. Rather stated: 

The commander of U.S. forces in Vietnam during the height of 

American involvement there. General William Westmoreland. 

held a news conference in Washington today to '( refute) 

,. (challenge) charges made against him in a CBS News broad­

cast .... 

CBS News. in a statement today. said it stands by "( both) the 

accuracy and fairness of the CBS REPORTS broadcast. "( But) 

the statement added that because of the issues involved. CBS 

News-quote-"will give funher study to the specific allegations 

made at the news conference." 

'Word in parenthesis in 6:30 East only. 
"Words in parentheses added in 7:00 East. (JX 877. p. 57177) 

CBS did not conduct an investigation. (Wallace Dep. Tr. 219: Klein 

All'. 11 75) The days just before and just after the Broadcast saw consid­

erable press coverage of the Broadcast and the press conference. Many of 

the reponers who saw and then wrote about the Broadcast summarized it as 

accusing General Westmoreland of panicipating in a conspiracy to deceive 

the President. 

The reponers who wrote about the Broadcast had little difficulty In 

ascenaining the thrust of the piece: 

a. William F. Buckley said about the Broadcast: 

... absolutely establishes that General Westmoreland. for politi­

cal reasons. withheld from the president .. , information about 

the enemy .... (JX 783LL) 

b. The Christian Science Monitor reponed that CBS News charged that 

"Gen. William Westmoreland gave President Lyndon Johnson the in­

accurate figures to get him to commit 300.000 additional soldiers to the war 

elfon. (JX 7830) 

c. In the Boston Glode, Roben Healy wrote that "Washington. Congress 

and the American people were misled" because General Westmoreland 

"could not deliver the bad news to a President who would not listen until it 

was too late." (JX 7835) 



( 
l._. 

\ 
1 
L. 

( 
l 

\ . 

.-

I 

L 

\ , 
~. 

l 

I 
L 

, 
L 

i • 
1 
I .. 

I , 
L 

L 

260 

d. In the Dallas Morning News, a columnist wrote that "Wallace makes 
a strong case that President Lyndon Johnson also was kept in the dark .... " 
(JX 783AA) 

e. The New York Times commented in a 1982 editorial that" 'The 
Uncounted Enemy: A Vietnam Deception' showed that Lyndon Johnson 
himself was victimized by mendacious intelligence." (JX 783CC) 

f And finally, CBS itself said, on July 25, 1982: 

JEFF GREENFIELD: Ten days ago, CBS News released the 
findings of an internal investigation into a controversial documen­
tary, and the response suggests that the investigation's conclusions 
may be more controversial than the original documentary itself. 

The investigation concerned a program broadcast last January 
[sic) 23rd, called "The Uncounted Enemy: A Vietnam Decep­
tion." The program, reported by Mike Wallace, charged that a 
"conspiracy" existed, a conspiracy on the part of the Vietnam 
military command to deceive the Johnson Administration about 
enemy strength. (PTX 7) 

Crile, Adams, McDaniel and Klein viewed the videotape of the January 
26, 1982, press conference sometime in February. Klein learned for the first 
time about the correction letter and, at his request, McDaniel gave it to him 
along with the accompanying documents. (Klein Aff. 11 61; PTX 49, 
Benjamin's notes of Klein interview, p. 38477) 

The next day Adams told Klein, Hurwitz and another CBS producer 
Kent Garrett, "We have to come clean, we have to make a statement that 
the premise of the show is inaccurate. LBJ had to know." Adams told Klein 
that he had been trying to tell this to Crile all along. (Klein Aff. 11 64; PTX 
49, Benjamin's notes of Klein interview, p. 38477) 

Klein went to talk to Andrew Lack the following day. Klein mentioned 
Carver's statement at the press conference and, in response to a question, 
informed Lack that he thought Carver had not been interviewed by Crile. 
Klein also told Lack about Westmoreland's correction letter. When Lack 
asked Klein why he didn't complain to anyone during the production 
process, Klein said that he had complained to Crile and Zigman, but he did 
not know about many things until General Westmoreland's press confer­
ence. Klein also said that Crile had told him that Stringer and Collotf were 
reviewing the transcripts. (Klein Atf 1111 67-69, 71; PTX 49, Benjamin's 
notes of Klein interview, p. 38477) 

l 



261 

The next day Klein spoke to Lack and Wallace at a meeting in Lack's 

office at which Judy Reemstma, a CBS producer was also present. Wallace 

said that he had passed General Westmoreland's correction letter on to Crile 

without reading it and that his role in the show was "just cosmetic." He 

added, "I respect your opinion. But don't worry, at 60 Minutes this kind of 

thing happens all the time." (Klein Aff. '\1'\173-4; PTX 49, Benjamin's notes 

of Klein interview, p. 38477) 

2. Other Statements on the Broadcast 

In addition to the denunciation of the Broadcast at the Westmoreland 

press conference by Ambassador Bunker, General Davidson, General 

Graham, Colonel Morris and George Carver, key people in the events in 

1967 and 1968 presented refutations of the Broadcast. Many had already 

told CBS that the Broadcast was wrong, including Secretary of Defense 

McN amara and Deputy Secretary of Defense Nitze. Others had been on 

record for years as disputing the Broadcast's thesis, including CIA Director 

Colby, Deputy Director Rufus Taylor and CIA employees James Graham, 

Paul Walsh and George Allen. Still others came forward after the 

Broadcast. 

General Maxwell D. Taylor, whose positions included Chairman of the 

Joint Chiefs of Staff, Ambassador to Vietnam and Advisor to President 

Johnson, wrote an article which appeared in the February 5, 1982, 

Washington Post entitled, "The Hatchet Job on Westmoreland." General 

Taylor's article stated: 

But the fact is that I was quite aware at the time of the nature of 

the issue that has stirred up this rumpus, as were most of the 

officials in Washington watching over the situation in Vietnam. 

The matter was relatively trivial-an argument between the 

intelligence officers of Westmoreland's headquarters and the local 

CIA over the proper classification of Viet Cong who were 

apparently part guerrillas and part political activists. No one 

denied or ignored the existence of some thousands of these 

hybrids, although there was no assurance as to their exact 

numbers-an uncertainty applicable to almost all Viet Cong 

statistics. The question was whether they should be counted as 

soldiers, a position Westmoreland's headquarters opposed. (JX 

818) 

John P. Roche, Academic Dean of the Fletcher School of Law and 

Diplomacy, former national chairman of ADA and special consultant to 

President Johnson, in his syndicated column on March 7, 1982, described 



L. 

, . 

i c . 

( 
L 

I 
L 

L_ 

( 
L. 

L 

262 

George Allen "as the guy who always brought the coffee and Danish when I 
visited the CIA's top Vietnam analyst, George Carver." (JX 821) He 
answered the question why none of Walt Rostow's interview was used: "In 
10 minutes Rostow would have informed Wallace's audience that this whole 
enterprise was bunk." (JX 821 ) He called the Adams position the "trivial" 
one at the time: 

The trivial, or Sam Adams' battle, centered on whether or not Viet 
Cong political Commissars and part-time guerrillas should be 
counted in their order of battle. Adams, a CIA analyst, wanted to 
count them; others, correctly in my judgment, discounted them. 
(JX 821) 

Numerous others criticized the Broadcast. Among them: 

General Andrew Goodpaster, who succeeded General Creighton Abrams as 
Deputy COMUS MACV when General Abrams succeeded General West­
moreland as COMUS MACV. (JX 861-63) 

General Bruce Palmer, General Westmoreland's deputy for US Army 
matters in 1967-8. (JX 856) 

Captain Ben Blee (US Navy, Ret.), Fleet Intelligence Officer, U.S. Pacific 
Fleet from 1965-67. (JX 865) 

General Willard Pearson, Superintendent of Valley Forge Military Acad­
emy, and a 33-year veteran of the US Army who served directly under 
General Westmoreland for 4 years. (JX 857) 

Barry Zorthian, Minister-Counselor for Public Affairs at the American 
Embassy in Saigon, from February 1964 to July 1968. (JX 867) 

3. The TV Guide Article 

In mid-March 1982, upon returning from a vacation, Klein learned that 
CBS had not initiated an investigation but that TV Guide was doing a story 
on the show. Klein saw Lack again and told him that Crile had shown Allen 
footage from some other interviews before he was re-interviewed. Lack was 
shocked. Lack also said that Adams has denied saying that he doubted the 
show's premise. Klein responded that Crile must have gotten to Adams. 
Lack replied, "I guess so." (Klein Aff. 11 76) 

On or about May 23, 1982, the May 29-June 4, 1982, issue of TV Guide 
reached the news stands. It described the Broadcast as follows: 

The program attacked the reputation of Gen. William West­
moreland, the former commander of U.S. military forces in 



263 

Vietnam. The evidence amassed by CBS seemed to prove the 

U.S. military's intelligence operation in Vietnam, led' by General 

Westmoreland, conspired to deceive President Lyndon Johnson, 

the Congress and the American public. (PTX I, p. 3) 

The authors concluded that: 

• CBS began the project already convinced that a conspiracy had 

been perpetrated, and turned a deaf ear toward evidence that 

suggested otherwise. 

• CBS paid $25,000 to a consultant on the program without 

adequately investigating his 14-year quest to prove the program's 

conspiracy theory. 

• CBS violated its own official guidelines by rehearsing its paid 

consultant before he was interviewed on camera. 

• CBS screened for a sympathetic witness-in order to persuade 

him to redo his on-camera interview-the statements of other 

witnesses already on film .... 

• CBS asked sympathetic witnesses soft questions while grilling 

unfriendly witnesses with prosecutorial zeal. 

• CBS misrepresented the accounts of events provided by some 

witnesses, while ignoring altogether other witnesses who might 

have been able to challenge CBS's assenions. 

• CBS pulled q uQtes out of context. 

• CBS's own paid consultant now doubts the documentary's 

premise of a Westmoreland led conspiracy. (PTX I, p. 4) 

TV Guide stated that, by September, the on-camera interviews were 

complete, but CBS still had not contacted a number of officials "pivotal to 

the controversy covered by the program," such as Ambassador Ellswonh 

Bunker, Ambassador Roben Komer, George Carver of the CIA, Colonel 

Charles Morris and General Phillip Davidson, Jr., "the top military in­

telligence officer in Vietnam." (PTX I, p. 12) 

TV Guide described General Davidson as "the most imponant of all 

these omissions." They quoted him as saying when they interviewed him 

that, "[ i 1 f the figures on enemy strength were going to be manipulated, I 

had to do it . .. Westmoreland gave no orders about intelligence matters 

that didn't go through me." (PTX I, p. 12) He also told the TV Guide 

reponers that as far as he knew CBS had "made absolutely no etfon to get 

hold of me. They did not telephone me. The did not write me." (PTX I, 

p. 12) 



( 
l 

, 

l 

i 
'--- .. 

L 

,'j 

\ ' 
L 

I 

L 
r . 

\ 

L 

i 
c 

L 

264 

4. Benjamin's Investigation 

On May 24, 1982, CBS News President Van Gordon Sauter asked 
Burton Benjamin if he would undertake an investigation of the show and 
Benjamin agreed. (PTX 2, p. 34454) CBS announced that it would make 
the results of the investigation public when it was completed. Assisted by 
two CBS researchers, Benjamin undertook the project and wrote a report. 

Burton Benjamin interviewed over 30 people including most of the CBS 
employees who participated in the making of the Broadcast. The interviews 
brought to the surface many of the deficiencies and fabrications in the 
Broadcast heretofore known only by the handful of people most intimately 
involved in the production. 

Discussed above. is the fact that virtually every person connected with 
the project entertained doubts about the accuracy of the Broadcast itself, the 
newspaper advertisement for the Broadcast, or both. 

5. The Benjamin Report 

In his Report dated July 8, 1982, Benjamin stated: 

The core of this report is a point-by-point examination of the 
charges leveled by TV Guide. But it goes beyond that. It includes 
an examination of the charges made in the January 26, 1982 news 
conference called in Washington by General William C. West­
moreland, commander, U.S. Military Assistance Command, Viet­
nam, from 1964 to 1968. General Westmoreland was joined by 
five of his military and civilian associates from Vietnam. (PTX 2, 
p. 34454) (emphasis added) 

After spending six weeks reviewing the transcripts of the CBS inter­
views for the Broadcast, other documents and interviewing over 30 persons, 
Benjamin completed his report and delivered it to Sauter. His summary 
read: 

Based on our examination, the broadcast had these principal 
flaws: 

-The premise was obviously and historically controversial. There 
was an imbalance in presenting the two sides of the issue. For 
every McChristian there was a Davidson; for every Hawkins, a 
Morris; for every Allen, a Carver. 

- A "conspiracy", given the accepted definition of the word, was 
not proved. 

- The double interview of George Allen. 

i 



26~ 

- The screening of interviews for Allen. 

- Sam Adams not being properly identified as a paid consultant. 

- Journalistic oversight which permitted two McChristian-
Hawkins meetings to appear to be one meeting. 

- Journalistic oversight which permitted General Westmoreland 
to discuss one meeting which was then cut into a sequence 
about another meeting. 

- Other violations of CBS News Guildelines. 

- The coddling of sympathetic witnesses. 

- The lack of journalistic enterprise in trying to find General 
Davidson or in checking out his "illness". 

- Imprecisions in handling of the Hamscher introduction and in 
the "Meet the Press" matter involving Westmoreland's "correc­
tion letter." (PTX 2. p. 34511) 

6. The Sauter Press Release 

CBS decided not to release the Report. Instead. on July 15. it released 
what purported to be an accurate summary of the Report in the form of a 
press release. namely. the so-called Sauter memorandum. It stated in part: 

CBS News stands by the broadcast. 

(JX 372. p. 2) 

• • • 
Because of this documentation. we support the substance of the 
broadcast. 

But we now feel it would have been a better broadcast if: 

- it had not used the word conspiracy; 

- it had sought out and interviewed more persons who disagreed 
with the broadcast premise; and 

- there had been strict compliance with CBS News Standards. 

In the broadcast. the manipulation of enemy-strength figures is 
called a "conspiracy." The word appeared frequently in planning 
reports for the broadcast. but was used only once in the broadcast. 
It also appeared in promotion for the broadcast. Our colleagues 
involved in the production of this broadcast are convinced that the 
interviews and events related to this question justify the use of the 
word conspiracy. The use of the word "conspiracy" in its 
application to the facts within this broadcast necessarily involved 



! 
L 

, 
L-

L 

<---

r 
I 
L 

, 
l-

r . 
I 
~-

,­
L 

i ' I . 
L 

I 
L 

l 
L. 

i 
\ 
L. _ 

I 
\ 
L 

L 

266 

a subjective judgment. The broadcast presented ample evidence 
of deception but we now believe that a judgmental conclusion of 
conspiracy was inappropriate. OX 372, pp. 3-4) 

The press release detailed some of the allegations against the Broadcast. 
It announced that there were some violations while saying that other 
accusations were unwarranted, including the charge that Adams "has not, as 
alleged, backed away from the premise of the broadcast." OX 372, p. 6) It 
described as a "judgment call" whether the Rostow interview should have 
been used and whether General Westmoreland's correction letter "would 
have served to clarify the General's position." OX 372, pp. 5-6) The release 
claimed that CBS believed that General Davidson was ill throughout the 

preparation of the Broadcast: 
An individual who lent support to General Westmoreland's 
position was not interviewed because it was reponed that he was 
ill. Greater diligence would have shown that he was not ill and 
might have been available. (JX 372, p. 6) 

When deposed, Benjamin testified that his Report should have pointed 
out that CBS knew before the Broadcast that General Davidson was in good 

health. (Benjamin Dep. Tr. 54-5) 

The Sauter press release did not contain Benjamin's conclusion that, 
"[ a J 'conspiracy', given the accepted definition of the word, was not 

proved." (PTX 2, p. 34511 ) 

t , 
I 
i 

1 



267 

ARGUMENT 

I. DEFENDANTS ARE NOT ENTITLED TO SUMMARY JUDGMENT 

Defendants have moved for summary judgment on the ground that 
"there is no genuine issue as to any material fact and that the moving party 
is entitled to judgment as a matter of law." Rule 56( c), Fed. R. Civ. Proe. 
In 1962 the Supreme Court held in United States v. Diebold, 369 U.S. 654, 
655 (1962): 

On summary judgment the inferences to be drawn from the 
underlying facts contained in such materials must be viewed in the 
light most favorable to the pany opposing the motion. 

Accordingly, defendants must take into account plaintiff's facts in the 
light most favorable to him. But, defendants have not even attempted to 
deal with the requirements of Rule 56( c). Instead, they have presented a 
disingenuously selective and one-sided view of their materials, much of it 
inadmissible, more of it unreliable or controvened. Their motion for 
summary judgment appears to rest on the invalid assumption that if they can 
find enough people to make enough assertions that support their position, 
they are entitled to summary judgment, regardless of the fact that most of 
those people have little or no personal knowledge of the major events, and 
are contradicted both by plaintiff's affidavits and manifold contemporaneous 
documents. That is not the law. 

The facts plaintiff sets before this Court require the denial of defend­
a'nts' motion. In section III, plaintiff has presented a detailed statement of 
the facts that a jury would be entirely justified in accepting. These facts 
irrefutably establish that the Broadcast is untrue. Section IV describes how 
defendants assembled the Broadcast and what they learned in the course of 
it. The facts set fonh in this memorandum leave no doubt that a jury could 
find the defendants aired the Broadcast with actual malice. Argument 
Section II demonstrates that the evidence of defendants' actual malice is, 
like the evidence of falsity, overwhelming. These presentations are sufficient 
to require the denial of defendants' motion for summary judgment under 
any conceivable burden of proof. 

Defendants argue, however, that in answering defendants' motion, 
plaintiff must establish defendants' actual malice and the Broadcast's falsity 
by clear and convincing evidence in order to survive defendants' motion for 
summary judgment. While the higher standard would not affect the result in 



I 
L 

L 

r 
I -

L 

L 

( . 
L 

! 
L. 

( 
l 

C' 
L 

L 

268 

this case. defendants misstate the law. The burden on plaintiff to prevail at 
this stage of the litigation is no different from the burden of nonmoving 
parties in other kinds of civil actions. Plaintiff need only show that there is a 
genuine issue as to a material fact. The Court is not to weigh the evidence 
but only to establish the existence of disputed issues of material fact. The 
existence of disputed issues of fact is clear. 

A. Plaintiff Need Establish Only a Disputed Issue of Material Fact on the 
Issue of Actual Malice. 

\. First Amendment Considerations Do Not Apply in Summary Judg­
ment Motions in Defamation Cases. 

The Supreme Court has recently put to rest the debate over how to 

handle summary judgment motions in defamation cases and has directed 
that they are to be treated like summary judgment motions in any other 
case. In Calder v. Jones, __ U.S. __ • 104 S.Ct. 1482 (1984) 67. the Court 
was invited to extend First Amendment protection to the issue of jurisdiction 
and to hold that publishers may not be brought into court in locations 
distant from their headquarters simply because a defamatory publication 
was distributed in a distant state. A unanimous Court emphatically rejected 
this invitation. holding that "jurisdiction over petitioners in California is 
proper because of their intentional conduct in Florida calculated to cause 
injury to respondent in California." (Id. at 813.) The Court explained the 
reasoning for its decision as follows: 

We also reject the suggestion that First Amendment concerns 
enter into the jurisdictional analysis. The infusion of such 
considerations would needlessly complicate an already imprecise 
inquiry. Estin v. Estin, 334 U.S. 541, 545 (1948). Moreover, the 
potential chill on protected First Amendment activity stemming 
from libel and defamation actions is already. taken into account in 
the constitutional limitations on the substantive law governing 
such suits. See New York Times, Inc. v. Sullivan, 376 U.S. 254 
(1964); Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974). To 
reintroduce these concerns at the jurisdictional stage would be a 
form of double-counting. 

(Id.) (emphasis added) 

67 Calder was announced the same day as Keelon v. Hustler 79 L.Ed.2d 790, which held 
that the regular circulation of Hustler magazine in New Hampshire was sufficient to suppon a 
libel judgment in an action brought by a non-resident plaintiff. 

I 
I 
i 

J 



------------

269 

This is but the latest in the line of cases in which the Court refused to 

expand the scope of the Sullivan qualified privilege. s8 The Calder Court 

thus explained: 

We have already declined in other contexts to grant special 

procedural protections to defendants in libel and defamation 

actions in addition to the constitutional protections embodied in 

the substantive laws. See, e.g., Herbert v. Lando, 441 U.S. 153 

( 1979) (no First Amendment privilege bars inquiry into editorial 

process). See also Hutchinson v. Proxmire, 443 U.S. III, 120 n. 9 

( 1979) (implying that no special rules apply for summary 

judgment). 

(Id.) The Supreme Court was unwil1ing to extend the protection of the 

Sullivan rule to pre-trial matters. Therefore, CBS's pleas for a special 

standard of review for its motion for summary judgment must be denied. 

Prior to the Court's decision in Calder, it had already expressed its 

doubts about the so-cal1ed "rule" adopted by some courts that favored 

granting summary judgment in defamation cases on the basis of First 

Amendment considerations. Hutchinson v. Proxmire, 443 U.S. III. 120 n.9 

(1979). The Court of Appeals for this Circuit held in response to 

Hutchinson that. as a legal matter: 

[N I either grant nor denial of a motion for summary judgment is 

to be preferred. Defamation actions are, for procedural purposes. 

such as discovery. see Herbert v. Lando, or for summary judgment. 

to be treated no differently from other actions; any "chilling effect" 

caused by the defense of a lawsuit itself is simply to be disregarded, 

to have no force and effect. 

Yiamouyiannis v. Consumers Union of the United States, Inc., 619 F.2d 932. 

940 (2d Cir.). cerro denied, 449 U.S. 839 (1980) (citations omitted; 

emphasis added). Other courts likewise ruled that no special rules apply to 

summary judgment motions. Thus. numerous courts denied summary 

68 Since New York Times v. Sullivan. the Coun has refused to extend the qualified 

privilege to all issues of public interest, limited its scope to public figures. not permitted it to 

shield the editorial process from discovery, and further limited the scope of the public figure 

classification. The Coun has, thus. demonstrated its intent to narrowly construe the Sullivan 

qualified privilege and not to extend the substance of the privilege beyond the limits set forth 

in Sullivan. Most recently, for example. the Coun denied a stay of a trial court order holding 

a reporter in contempt and ordering him to jail for his failure to disclose during pre-trial 

discovery the names of confidential sources. The reporter is a defendant in a public figure 

case and relied on these sources in the preparation of a defamatory editorial accusing a 

candidate for office oflying. Hargraves v. Scrivner, No. A-1027 (July 2.1984). 



L 
L 
L 

L 

\ 
\ 

( 

'--

r . 
I L __ _ 

,- I 

\ ' 
L. 

1 

L 

270 

judgment motions when plaintiffs have been able to demonstrate a triable 

issue of fact. See, e.g., Fitzgerald v. Penthouse International, Ltd., 691 F.2d 

666 (4thCir. 1982), cert. denied, 103 S. Ct. 1277 (1983); Clark v. American 

Broadcasting Companies, Inc., 684 F.2d 1208, 1212 (6th Cir. 1982). cert. 

denied, 103 S. Ct. 1433 (1983); Schultz v. Newsweek, 668 F.2d 911, 917-18 

(6th Cir. 1982) ("we agree with the conclusion of the Second Circuit [in 

Yiamouyiannis J that there is no rule which favors either granting or denying 

motions for summary judgment in defamation cases .... We agree with the 

plaintiff that the issue of malice is a jury question and that malice can be 

established by inferences as well as by direct proof'); Lawrence v. Moss, 639 

F.2d 634 (10th Cir.), cert. denied, 451 U.S. 1031 (\ 981); Rebozo v. 

Washington Post, 637 F.2d 375 (5th Cir.), cert. denied, 454 U.S. 964 

( 1981 ); Pep v. Newsweek, 553 F. Supp. 1000 (S.D.N.Y. 1983); McManus v. 

Doubleday & Co., 513 F. Supp. 1383; Loeb v. New Times Communications 

Corp., 497 F. Supp. 85, 94 (S.D. N. Y. 1980) ("the coun is mindful of the 

Second Circuit's recent pronouncement that it is no longer permissible to 

take into account the 'chilling effect' a libel sui~ may have on the exercise of 

first amendment rights ... "); Church of SCientology v. Siegelman, 475 F. 

Supp. 950, 955 (S.D.N.Y. 1979). rehearing denied, 481 F. Supp. 866 

("while the supponing material submitted as to [actual malice J is far from 

convincing, the plaintiffs have managed to place the defendants' state of 

mind into question, and, in view of the Supreme Coun's statement in 

Proxmire, the Coun does not believe it appropriate to grant summary 

judgment at this time"); DeRoburt v. Gannett, 83 F.R.D. 574 (D. Haw. 

1979); Hart v. Playboy Enterprises, 5 Med. L. Rep. 1811 (D. Kan. 1979).69 

Both the Yiamouyiannis and McManus couns recognized that the 

Supreme Co un might choose to fashion a rule that favored the granting of 

summary judgment. But the Coun didn't. In order to avoid "double-

69 Similarly, state courts have recognized this neutrality rule for summary judgment 

motions. See. e.g .. McCusker v. Valley News. 121 N.H. 258, 428 A2d 493. 495, cert. denied, 

454 U.S. 1017 (1981); Maine Yankee v. Maine Nuclear Referendum Committee. 9 Merl. L 

Rep. 1561 (Maine Sup. Ct. 1983); Braig v. Field Communications. 456 A.2d 1366. 1377 (Pa. 

Sup. Ct. 1983); c<rl. denied, 80 L.Ed.2d 816 (1984); Mehau v. Gannett Pacific Corp .. 658 P. 

2d 312. 321 (Hi. Sup. Ct 1983); Rinaldi v. Viking Penguin, Inc., 52 N.Y. 2d 422. 437. 438 

N.Y.S. 2d 496. 420 N.E. 2d 377 (1981); Davis v. High Society Magazine. Inc .. 90 App. Div. 

2d 374. 384, 457 N.Y.S. 2d 308 (2d Dept. 1982); Greenberg v. CBS, 69 App. Div. 2d 693. 

419 N.Y.S. 2d 988 (2d Dept. 1979); Wise v. Dal/as South West Media Corp .• 596 S.W. 2d 

553 (Tex. eiv. App. 1979); American Benefit Life Insurance Co. v:Mclntyre. 375 So. 2d 239, 

249 (Ala. Sup. Ct. 1979) (Sullivan "does not require the application of a clear and 

convincing test on a motion for summary judgment when the plaintiff is a public figure"); 

Fulton v. Advertiser Co .. 388 So. 2d 533 (Alaska 1980) cert. denied, 449 U.S. 1131 (1981). 

d 



---------

271 

counting," Calder, supra, 79 LEd.2d at 813, second-guessing, prejudgment, 
and unnecessary interference with plaintiff's right to a trial and a decision by 
a jury of his peers, the Supreme Court has "directly advised" the lower 
courts, Yiamouyiannis, 619 F.2d at 640, that the quantity of proof be 
determined by determined by a properly instructed jury, and not ruled upon 
by the district court on a motion for summary judgment. 

2. This Court Need Not Make an Independent Examination of the 
Entire Record at this Stage of the Proceeding. 

CBS also contends that this Court must make an independent exam­
ination of the whole record at this point to assure the protection of 
constitutional values. Calder emphatically rejected this contention. The 
Supreme Court refused to add to the burdens of a libel plaintiff at the 
pretrial stage of the proceeding on the ground that this would "double 
count" the first amendment. At this stage' the Court should not usurp the 
function of the jury and weigh the evidence. Rather, it should decide 
whether there is a disputed issue of material fact and, if so, permit the 
parties to present their evidence, including live testimony, to the jury. 

Bose Corp. v. Consumers Union of the United States, Inc., __ U.S. 
__ ,52 U.S.LW. 4513 (April 30, 1984 l, and the other cases cited by CBS 
in its footnote 188 are consistent with this premise. Bose dealt with the 
necessity of independent appel/ate review-after a fun trial-of the actual 
malice determination. Once a jury is properly instructed on the standard of 
proof and renders its verdict, the appellate courts are not prohibited from 
seeing to it that the jury performed its constitutional function. 

3. Summary Judgment Is Especially Inappropriate Because the Existence 
of Actual Malice Is Uniquely a QUI!stion for the Jury. 

Since there is no "rule" favoring summary judgments, summary 
disposition should in fact be the exception in defamation cases, used only to 
dispose of truly non-meritorious cases. Libel and defamation, like other 
torts that have descended to us through the common law, are uniquely suited 
to resolution by a jury. The ultimate question ofliability is very much based 
on determinations by the jury as to the credibility of witnesses and the 
weight to be accorded their testimony.10 As the Bose Court noted, "[ w 1 hen 

10 The Advisory Committee on Rules noted in commenting on the 1963 amendment to 
Rule 56 that" [w 1 hen an issue as to a" material fact cannot ~e resolved without observation of 
the demeanor of witnesses in order to evaluate their credibility, summary judgment is not 
appropriate ... 



r 
i 

L 
L 

i 
i 
L , 
L. 

I 
L_. 

( 

/ 
L~ 

L 
, -
i 

L 

I 
t. 

( 

I. 

( 
~. 

I 
l 

; 
L. 

272 

the testimony of a witness is not believed, the trier of fact may simply 

disregard it". Bose, 52 U.S.L.W. at 4520. 

The Supreme Court further recognized the inherently factual nature of 

the actual malice determination in Hutchinson's foomote 9: 

Considering the nuances of the issues raised here, we are con­

strained to express some doubt about the so-called "rule" [favor­

ing summary judgment on First Amendment grounds). The proof 

of "actual malice" calls a defendant's state of mind into question, 

New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254 ( 1964), and does not 

readily lend itself to summary disposition. See 10 C. Wright & 

Miller, Federal Practice and Procedure §2730, at 590-92 (1973). 

el Herbert v. Lando, 441 U.S. 153 (1979). 

443 U.S. at 120 n.9. 

The Court again reaffirmed its concern that issues of good faith should 

normally go to the jury in Harlow v. Fitzgerald, 457 U.S. 800 (1982), 

holding that even' close advisors to the President were entitled only to 

qualified immunity. Citing Hutchinson's foomote 9, the Court noted that: 

Rule 56 of the Federal Rules of Civil Procedure provides that 

disputed questions of fact ordinarily may not be decided on 

motions for summary judgment. And an official's subjective good 

faith has been considered to be a question of fact that some courts 

have regarded as inherently requiring resolution by a jury. 

457 U.S. 800, 816.7' 

In Nader v. de Toledano, 408 A.2d 31 (D.C. App. 1979), cert. denied, 

444 U.S. 1078 ( 1980), the District of Columbia Court of Appeals noted that: 

[W)hile courts and commentators have emphasized the vitality of 

summary judgment in First Amendment libel cases, the Supreme 

Court has recently sounded a note of caution in this area. The 

Court recognized that proof of "actual malice" calls a defendant's 

state of mind into question ... and does not readily lend itself to 

summary judgment. 

408 A.2d at 43-44. 

" See also Paller v. CBS, 368 U.S. 464 ( 1962), in which the Court held that "We believe 

that summary procedures should be used sparingly in complex antitrust litigation where 

motive and intent play leading roles. the proof is largely in the hands of the alleged 

conspirators, and hostile witnesses thicken the plot." Id. at 472. 

d 



273 

B. Plaintiff Need Establish Only a Disputed Issue of Material Fact on the 

Issue of Falsity. 

Plaintiff has demonstrated the existence of multitudinous disputed facts 

regarding the issue of the falsity of the Broadcast. The affidavits, deposition 

testimony and, above all, the uncontrovenible contemporaneous documents 

(see Argument Section II.B.27 infra) refute the charge that General 

Westmoreland engaged in suppression, alteration or faking of intelligence. 

Thus, under any standard, the Coun would be obliged to deny defendants' 

motion on the issue of the falsity of the Broadcast. 

Plaintiff's standard at this stage of the proceeding is the same as in other 

summary judgment cases. One reason has just been discussed-the 

Supreme Coun has decided that there will be no double-counting of the' 

First Amendment during the pre-trial stage of defamation actions. A second 

reason is that at trial plaintiff need prove falsity only by a preponderance of 

the evidence. CBS's contention that General Westmoreland must at trial 

prove falsity with the same convincing clarity required of the "actual malice" 

element was disposed of recently by the Supreme Co un in Bose. The Coun 

took pains to distinguish the trial coun's finding on the falsity of the 

statements at issue, which it did not disturb, and the finding of actual malice, 

Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 170 (1979), which it held was properly 

subjected to appellate review and reversal for lack of proof by convincing 

clarity. 

Bose sued Consumers Union ("CU") because ora repon published in 

its magazine that the instruments projected from Bose's speakers tended to 

"wander .about the room." The district coun held that under applicable state 

law, plaintiff had the burden of proving, by a preponderance of evidence, that 

the statements at issue were false and defamatory, and also had the burden 

of establishing actual damages. 

In summary, the Coun has ruled that with respect to one 

statement made in the Article-"individual instruments heard 

through the Bose system . . . tended to wander about the 

room" -the plaintiff has sustained its burden of proving by a 

preponderance of the evidence that the statement was both false 

and disparaging. With respect to each of the other statements 

contained in the Article the Co un has ruled that the plaintiff has 

failed to sustain that burden in some respect. 

508 .F. Supp 1249, 1269 (D. Mass. 1981) (emphasis added) The district 

coun proceeded to hold for Bose. 



L 
L 
I 
L 

r 
I 

L 

i 
L 

I 
L 

L 

I • 

\ 
L. 

l 
l 

l 

274 

The Court of Appeals accepted the findings of the trial court that the 
statement about the speakers was disparaging and assumed without decid­
ing both that the statement was one of fact, rather than opinion, and that it 
was false. 692 F.2d 189 (1st Cir. 1982). The Court of Appeals held that its 
review of the" actual malice" determination was not limited by the clearly 
erroneous standard of Rule 52( a). Its task was to perform a de novo review 
by independently examining the record to insure that the district COUrt had 
properly applied the governing constitutional law and that the plaintiff had 
indeed satisfied its burden of proof. !d., at 195. Thus, appellate review 
focused on the evidence of actual malice to determine if the "clear and 
convincing" standard had been met. The Court of Appeals concluded that 
"we are unable to find clear and convincing evidence that CU published the 
statement that individual instruments tended to wander about the room with 
knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false 
or not." Id., at 197. The Court of Appeals did not even review the district 
court's decision that the statement about the speakers was false. 

The Supreme COUrt affirmed. It defined the issue before it as "whether 
the evidence in the record is sufficient to cross the constitutional threshold 
that bars the entry of any judgment that is not supported by clear and 
convincing proof of 'actual malice.' " Bose, 52 U.S.LW. at 4520. Signifi­
cantly, the Court did not require clear and convincing proof of actual malice 
and falsehood. Further, the Court noted that the Court of Appeals was 
"correct in its conclusions ... that there is a significant difference between 
proof of actual malice and mere proof of falsity . ... "(!d. at 4520 & n.30) 
(emphasis added). 

Finally, the Court concluded that" [w]e may accept all the purely 
factual findings of the district court and nevertheless hold as a matter of law 
that the record does not contain clear and convincing evidence that [author] 
or his employer prepared the loudspeaker article with knowledge that it 
contained a false statement, or. with reckless disregard of the truth." (Id. at 
4521 & n.31) Thus, the Court has left no doubt that at trial clear and 
convincing proof is required only of the element of actual malice and not 
with respect to the other elements of plaintiff's case, induding falsity. See 
Goldwater v. Ginzburg, 414 F.2d 324 (2d Cir. 1969), cert. denied, 396 U.S. 
1049 (1970) (proof of state law elements of defamation undisturbed by 
required proof of constitutional malice). 



275 

II. ACTUAL MALICE 

A. Actual malice is the publication of a statement with knowledge that the 
statement was false or with reckless disregard for whether the statement 
was false or not. 

Defendants published the defamatory statements that are the subject of 
this lawsuit with actual malice. 

A defamatory statement is published with "actual malice" if the 
publication is made "with knowledge that it was false or in reckless 
disregard of whether it was false or not." New York Times Co. v. Sullivan, 
376 U.S. 254, 279-80 (1964). "Reckless disregard" is publication with 
"serious doubts as to the truth of [the 1 . publication." St. Amant v. 
Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968); Bose Corp. v. Consumers Union of 
United States, Inc., 692 F.2d 189, 196 (1st Cir. 1982), aff'd, __ U.S. __ , 
52 U.S.L.W. 4513 (April 30, 1984). 

Although this standard is "subjective," actual malice can be proved by 
means other than wringing an admission from the defendant. A defendant's 
self-serving protestations of good faith do not demonstrate lack of culpa­
bility. St. Amant v. Thompson, supra at 732; .Goldwater v. Ginzburg, 414 
F.2d 324, 337, 343 (2d Cir. 1969), cert. denied, 396 U.S. 1049 (1970). 
Indeed, the Court in Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 160, 165 (1979), 
emphasized that either direct or indirect evidence of a defendant's state of 
mind may pi"Ove actual malice. 

Actual malice may be inferred from numerous circumstances. The 
Supreme Court in St. Amant v. Thompson offered four examples of 
circumstances from which a jury could constitutionally infer actual malice: 
(I) when the defamatory statement is "fabricated by the defendant," (2) 
when the defamatory statement is "based wholly on an unverified anony­
mous telephone call," (3) when the defendant's allegations are "so inher­
ently improbable, that only a reckless man would have put them in 
circulation," and (4) when there are "obvious reasons to doubt the veracity 
of the informant or the accuracy of his reports." 390 U.S. at 732. The Court 
emphasized that these examples were not exclusive. 390 U.S. at 730-31. 

For example, actual malice can also be proved by evidence of a 
contemporaneous expression of uncertainty about the statements made, or 
by consistent resolution of significant ambiguities or uncertainties "in favor 
of the most potentially damaging alternative." Rebozo v. Washington Post 



l. 

I 
L, 

I ' 
\ 
L.. 

I 
L~ 

( 
L 

L 
j 
l 

I 
L' 

276 

Co., 637 F2d 375, 382 (5th Cir.), cert. denied, 454 U.S. 964 (1981). 
Purposeful mischaracterization of persons or events is also proof of actual 
malice, Time, Inc. v. Hill, 385 US. 374 (1964); Time, Inc. v. Ragano, 427 
F.2d 219 (5th Cir. 1970); Wasserman v. Time, Inc., 424 F.2d 920 (D.C. 
Cir.), cert. denied, 398 U.S. 940 (1970), as is taking statements out of 
context, omitting qualifying or contradictory evidence, and other selective 
reporting designed to achieve a predetermined result. Goldwater v. Ginz· 
burg, supra, at 329-37. 

The actual malice determination concentrates on defendants' attitude 
toward the truth or falsity of the material published. Carson v. Allied News 
Co., 529 F.2d 206, 209 (7th Cir. 1976); Orr v. Argus-Press Co., 586 F.2d 
1108,1116 (6th Cir. 1978), cert. denied, 440 U.S. 960 (\979) ("the 
constitutional definition of malice is more concerned with showing the 
publisher's subjective reckless disregard for accuracy"); see also, Nevada 
Broadcasting v. Allen, 664 P.2d 337 (Nev. 1983); Lawrence v. Bauer 
Publishing, 89 N.J. 451, 467-68, 446 A.2d 469, cert. denied, 459 U.S. 999 
(1982). In Pep v. Newsweek, 553 F. Supp. 1000, 1002-1003 (S.D.N.Y. 
1983), Judge Lasker explained that: 

The actual malice standard is subjective ... Facts such as failure 
to investigate, or reliance on a questionable source are relevant to 
the determination; they may tend to show a publisher did not care 
whether an article was truthful or not, or perhaps that the 
publisher did not want to discover facts which would have 
contradicted his source. 

The district court in Herbert v. Lando noted that identifying reckless 
disregard of the truth is: 

subtle, complex and subjective. The concept of "reckless dis­
regard for truth" inevitably carries the trier of facts into the 
thought processes of the defendant; the evaluation and balancing 
he made of conflicting information available; and the misgivings 
he may have suppressed when deciding to publish. 

73 FR.D. 387, 393 (S.D.N.Y. 1977), rev'd on other grounds, 568 F.2d 974 
(2d Cir.), rev'd, 441 U.S. 153 (1979). The court also noted that inferences 
as to prepublication state of mind can be drawn from evidence of state of 
mind after publication. 73 FR.D. at 396-97. Judge Oakes noted in his 
concurrence in the Court of Appeals' decision that methods of proving actual 
malice were not addressed in Sullivan. He suggested as the obvious starting 
points the "logical inferences from the inconsistency ... between a television 
program's content and contrary facts which a plaintiff might independently 



277 

establish," and "circumstantial evidence from panicipants or interviewees 
on the television program." 568 F.2d at 993; 441 U.S. at 161-63, 165 n.15, 
l68n.17. 

Indirect as well as direct evidence can be used to establish malice. In 
Herbert v. Lando, supra, the Co un permitted extensive discovery into the 
editorial process in order to determine the defendants' state of mind: 

In Butts, for example, it is evident from the record that the 
editorial process had been subjected to close examination and that 
direct as well as indirect evidence was relied on to prove that the 
defendant magazine had acted with actual malice. The damages 
verdict was sustained without any suggestion that plaintiff's proof 
had trenched upon forbidden areas. 

441 U.S. at 160 (footnote omitted). 

Goldwater v. Ginzburg explains that circumstantial evidence and logical 
inferences drawn from the evidence can be accumulated to show actual 
malice: 

Moreover, the coun properly instructed the jurors that they should 
consider all the evidence concerning appellants' acts and conduct 
in publishing Fact in deliberating upon whether the defendants 
published with actual malice. There is no doubt that evidence of 
negligence, of motive and of intent may by adduced for the 
purpose of establishing by accumulation and by appropriate 
inferences, the fact of a defendant's recklessness or of his knowl­
edge of falsity. 

414 F.2d at 342. Funher emphasizing the role that evidence of negligence 
plays in the actual malice determination, the Goldwater coun continued: 

Recklessness is, after all, only negligence raised to a higher power. 
To hold otherwise would require that plaintiff prove the ultimate 
fact of recklessness without being able to adduce proof of the 
underlying facts from which a juty could infer recklessness. It 
would limit successful suits to those cases in which there is direct 
proof by a pany's admission of the ultimate fact, cenainly a 
situation not intended by the Supreme Coun. 

Id. at 343. 

Commenting on the usefulness of inferences in the determination of 
actual malice, the Coun of Appeals in Bose Corp. v. Consumers Union of the 
United States, Inc., supra, explained: 

The subjective determination of whether CU in fact entenained 
serious doubts as to the truth of the statement may be proved by 

" 1, 



L 

I 

L. 

L. 

I 
l. 

\ , . 

( 
,-.. 

[ 

L~ 

L 

L 

278 

inference, as it would be rare for a defendant to admit such doubts 
. a coun typically will infer actual malice from objective facts 

... these facts should provide evidence of negligence, motive, and 
intent such that an accumulation of the evidence and appropriate 
inferences suppons the existence of actual malice. 

692 F.2d at 196. See also, e.g., Airlie Foundation, Inc. v. Evening Star 
Newspaper Co., 337 F. Supp. 421, 429 (D.D.C. 1972); Maressa v. New 
Jersey Monthly, 89 N.J. 176, 199-200,445 A.2d 376, cert. denied, 459 U.S. 
907(1982). 

Whether or not actual malice exists, i.e., whether the publisher of a 
defamalOry statement knows it is false or has serious doubts about its truth, 
is a question of what the state of mind of the publisher was at the time of 
publication. Since neither plaintiff, judge, nor jury can read defendants' 
minds, the couns in "actual malice" defamation cases must rely on various 
types of evidence from which a jury may infer that a defamatory statement 
was published with "actual malice." 

B. Twenty-seven iIidicia of actual malice are present in this case. 

Plaintiff can identify 27 indicia of actual malice under the law. Every 
one is present in this case. 

l. Admissions of doubt regarding the truth of the Broadcast. See, e.g., 
Time v. Hill, 385 U.S. 374 (1967); Rebozo v. Washington Post Co., supra at 
382 (5th CiT.), cert. denied, 454 U.S. 964 (1981) (summary judgment 
denied because material question of fact regarding pre-publication memo­
randum from reporter 10 editor "in which the reponer expressed uncenainty 
about whether the Key Biscayne Bank or Rebozo himself cashed the 
slOck"); Corabi v. Curtis Publishing Co., 441 Pa. 432,273 A.2d 899 (1971). 

Admissions of doubt are present here, where no fewer than nine 
persons involved in the production of the Broadcast have-said that they did 
not believe or entertained doubts as to the accuracy of defendants' charge 
that General Westmoreland deceived his superiors, including the President 
of the United States and the Joint Chiefs of Staff. They were: 

The first Executive Producer of the Broadcast, Howard Stringer; 

The Senior Producer and second Executive Producer of the 
Broadcast, Andrew Lack; 

The correspondent of the Broadcast, Mike Wallace; 

The producer of the Broadcast, George Crile; 



279 

The paid consultant to the Broadcast, Sam Adams; 

The film editor of the Broadcast, Ira Klein; 

The first researcher for the Broadcast, Alex Alben; 

The Secretary to the producer and the second researcher for the 
Broadcast, Carolyne McDaniel; and 

The assistant film editor of the Broadcast, Phyllis Hurwitz; 

The admissions of defendants and CBS employees are discussed in Section 
IV 14.RI8, above. 

2. Ignoring warnings that the statements are inaccurate. See, e.g., 
Rebozo v. Washington Post Co., supra at 382; Goldwater v. Ginzburg, supra 
(warned of invalid results from a contrived poll regarding Goldwater's 
psychological fitness to be President); Alioto v. Cowles Communications, 
Inc., 430 F. Supp. 1363 (N.D. Cal. 1977), aff'd, 623 F.2d 616 (9th Cir. 
1980), cert. denied, 449 U.S. 1102 (1981); Church of Scientology v. Dell 
Publishing Co., 362 F. Supp. 767 (N.D. Cal. 1973) (third-party denial 
coupled with letter from plaintiff's attorney); Peisner v. Detroit Free Press, 
104 Mich. App. 59, 304 N.W.2d 814 (1981) (retraction demand received 
after original article but before editorial); Bindrim v. Mitchell, 92 Cal. App. 
3d 61,155 Cal. Rep. 29, cert. denied, 444 U.S. 984 (1979); Stevens v. Sun 
Publishing Co., 270 S.C. 65, 240 S.E.2d 812, cert. denied, 436 U.S. 945 
( 1978); Mahnke v. Northwest Publications, Inc., 280 Minn. 328, 160 
N.W.2d I (Minn. 1968). 

Prominent examples in this category are the following people who told 
defendants in 1981 or early January 1982 that the central charge of the 
Broadcast was wrong: 

a. Presidential Special Assistant for National Security Affairs 
Walt W. Rostow-During a three hour interview, Walt 
Rostow told CBS, "you have really got to take this seriously, 
because you're going to do great damage to the country and 
you're going to get it wrong." (JX 14, Rostow CBS interview, 
Dep. Tr. 68) 

b. Secretary of Defense Robert S. McNamara-In a conversa­
tion, McNamara told Crile that "I do not believe it would 
have been possible for the military command in Vietnam to 
engage in a conspiracy to suppress or fake intelligence on 
enemy troop strength and, if such a conspiracy had existed I 
do not believe it could have been kept secret from myself or 
the President." (McNamara Aff. ~ 6) 



! 
'-

L 
i 
L 

r 
L 

( 

i 
I 
L 

I 
L 

, _. 

~-

\ 
I , 
,I 
i 

c. 

280 

Deputy Secretary of Defense Paul N. Nitze-During the 

summer of 1981, Crile described to Nitze that "the documen­

tary was going to charge that there was a conspiracy and 

other misconduct in which General Westmoreland partici­

pated that prevented the President and his aides from 

obtaining accurate intelligence on the size and capabilities of 

the enemy in the months before Tel." Nitze responded: "I 

told Mr. Crile that I believed that his thesis was incorrect and 

tried to discourage him from doing the documentary." 

(Nitze Aff. ~ 7) 

Although each of these individuals was intimately involved with the 

events and had no particular reason to favor Westmoreland, defendants 

ignored their warnings. 

In addition to the three individuals listed above, defendants interviewed 

a wide spectrum of people familiar with the events that were an integral part 

of the Broadcast. Some of them were: 

Presidential Advisor, former Ambassador to Vietnam and Chair­

man of the President's Foreign Intelligence Advisory Board, 

General Maxwell Taylor; 

COMUSMACV, 
General William Westmoreland; 

Special Assistant for Vietnamese Affairs to the Director of Central 

Intelligence, 
George Carver; 

MACV Director of Intelligence Production, 
Colonel Charles Morris; 

Chief of CUED, 
Colonel Daniel Graham; 

MACV Public Information Officer, 
General Winant Sidle; 

Current Intelligence and Indications (CUED) chief, 
Colonel Jean Joyce; 

Current Intelligence (CUED) chief, 
Commander Robert Heon; 

Current Intelligence (CUED) chief, 
Captain (USN) Robert Leverone; 

Current Intelligence (CUED) chief, 
Colonel Robert Storey; 



281 

Current Intelligence (CllED) analyst, 
Captain (USN) Michael Delpercio; 

Current Intelligence (CllED) analyst, 
Major Bobby Overcash; 

Chief of Order of Battle Studies (CICV), 
Lt. Col. Everette Parkins; 

Guerrilla analyst (CICV), 
Captain Joseph Price. 

The testimony of every single one of them-submitted by affidavit or 

deposition-has conflicted with defendents' version of the facts. Defendants 

also ignored the overwhelming contemporaneous documentary evidence 

that refuted their broadcast version of the events. See Subsection 27, infra 

and Section III.B. generally. 

Not only did defendants ignore the protestations of interviewees who 

were not included in the program as broadcast, they also disregarded the 

warnings of inaccuracy given by those. persons whose interviews were 

ultimately used to advance CBS's charges. For example: 

a. Joe Hovey told Crile that there was no conspiracy to suppress 

intelligence (JX 3, Hovey CBS interview Tr. 33), that he and 

others were aware that some analysts were saying that enemy 

forces were larger than accepted figures (JX 3, Hovey CBS 

interview Tr. 36) and that the Viet Cong lost at Tel. (JX 3, 

Hovey CBS interview Tr. II) 

b. Richard McArthur explained that the key to why the report 

of the captain in the field had not been reported in the OB 

as submitted was a question for his predecessor-a 

McChristian-era analyst. (JX 2, McArthur CBS interview Tr. 

13) As McArthur tried to explain to Crile before being cut 

off, sector advisor reports could be legitimately changed 

based on other documentation or information. (JX 2, 

McArthur CBS interview Tr. 26) 

c. James Meacham said in his interview that Tet was a military 

victory. (JX 8, Meacham CBS interview Tr. 20) Despite 

efforts by Crile to divert him, he explained how McArthur's 

guerrilla category was treated as a temporary balancing 

category for enemy casualties incurred during the Tet offen­

sive. (JX 8, Meacham CBS interview Tr. 22-23, 36) 

Meacham told CBS that he had no sense of anyone falsifying 

intelligence. (JX 8, Meacham CBS interview Tr. 38) 



[ 
L_ 

r 
I 

282 

d. Gains Hawkins told Crile several times that Robert Komer 

knew of MACV's higher numbers and presumably reported 

them to President Johnson. (JX 9, Hawkins CBS interview 

Tr. 30, 52, 54) Hawkins also informed Crile that he dis­

agreed with Sam Adams' figures on magnitude of enemy 

strength. (JX 9, Hawkins CBS interview Tr. 32, 38) 

e. George Hamscher's statements to CBS reinforced Hawkins' 

warnings: Hamscher told CBS that the SNIE estimates were 

not the only figures President Johnson would get (JX 5, 

Hamscher CBS interview Tr. 11) and that the CIA figures 

would be reported at least through the back door. (JX 5, 

Hamscher CBS interview Tr. 11, 36) As to the accuracy of 

those CIA figures, Hamscher felt they were over-extrapolated 

by about 20%. (JX 5, Hamscher CBS interview Tr. 31) 

f. Russell Cooley told Crile that there was no erasing of the 

computer memory or storage by Graham (JX 11, Cooley 

CBS interview Tr. 72, 73, 75, 78) and explained the tone 

and humor in Meacham's letters home. (JX 11, Cooley CBS 

interview Tr. 46, 47, 59) 

g. George Allen informed CBS in his interview that Walt 

Rostow was fully aware of the SNIE (JX 6, Allen first CBS 

Interview Tr. 46) and that the SO had always been a 

footnote, in a way. (JX 6, Allen first CBS Interview Tr. 50) 

Despite all of these statements controverting almost every aspect of the 

program, defendants ignored these interviewees in a blatant display of 

actual malice. It is a small wonder that the detailed denials of wrongdoing 

by Generals Graham and Westmoreland were ignored in the interest of 

reaching defendants' goal of producing the documentary as commissioned. 

3. Fabricating events without evidentiary support. Cantrell v. Forest City 

Publishing Co., 419 U.S. 245, 253 (1974); Carson v. Allied News, supra at 

212-13 ("If a writer can sit down in the quiet of his cubicle and create 

conversations as 'a logical extension of what must have gone on' and 

dispense this as news, it is difficult to perceive what First Amendment 

protection such fiction can claim"), on remand, 482 F. Supp. 406 (N.D. Ill. 

1979); Goldwater v. Ginzburg, supra; Indianapolis Newspapers, Inc. v. Fields, 

254 Ind. 219,259 N.E.2d 651, 664, cert. denied, 400 U.S. 930 (1970). 

Defendants fabricated a number of events. Some of them are: 

a. Defendants charged in the Broadcast that, pursuant to the general 

agreement, MACV officers "alter[ed] MACV's historical record," "tam­

perl ed] with the computer memory" and engaged in a "cover-up." (JX 1. 



283 

p. 24) Defendants cannot point to a single person who had anything to do 

with the allegedly improper act that lends the slightest suppon to defen­

dants' serious charges. Indeed, as Section IILB.18 of supra, of memo­

randum discloses, all the people most intimately involved in the eVent told 

CBS that nothing improper happened. What actually took place involved a 

discussion of a completely innocent adjustment to a computer tape to allow 

for the accounting of new information and events, including the Tet 

offensive. Defendants now try to describe the incident as an innocuous 

"reshuffling" of "MACV's enemy strength figures." (CBS Mem. 177) The 

serious charge ponrayed in the Broadcast, however, was a fabrication by 

defendants. 

b. Defendants charged that General Westmoreland transferred General 

McChristian out of Vietnam as a means of "resolving his "dilemma": 

WALLACE: Consider Westmoreland's dilemma. If he accepted 

his intelligence chiefs findings, he would have "to take the bad 

news to the President. If he didn't, well, there was only General 

McChristian to deal with. 

• • • 

WALLACE: Shonly after Westmoreland suppressed his in­

telligence chiefs repon, General Joseph McChristian was trans­

ferred out of Vietnam. It was at this point, we believe, that 

MACV began to suppress, and then to alter, critical intelligence 

repons on the strength of the enemy. (JX I, p. 6) 

Not one person ever told defendants that there was the faintest 

connection between General McChristian's repon of higher estimates to 

General Westmoreland in May 1967, and his transfer. General West­

moreland denied any connection. Defendants knew from their interview of 

McChristian and from Col. Hawkins' March 21,1967 letter to his wife (JX 

213C) that General McChristian knew of-and was delighted with-his 

transfer two months before General Westmoreland first heard of the higher 

estimates in mid-May 1967. Despite documentary proof that the story was 

false, defendants broadcast a fabricated story. (See Section III.B.4) 

4. Makingfalse statements of fact which the publisher knows to be false 

when he makes them. See, e.g., St. Amant v. Thompson, supra at 732 ( 1968); 

Buckley v. Littell, 539 F.2d 882 (2d Cir. 1976), cert. denied, 429 U.S. 1062 

(1977); Carson v. Allied News, supra at 212-13 (7th Cir. 1976). on remand, 

482 F. Supp. 406 (N.D. Ill. 1979); Guam Federation of Teachers v. Ysrael, 

492 F.2d 438 (9th Cir. 1973), cert. denied, 419 U.S. 872 (1974); Time, Inc. 

v. Ragano, supra; Goldwater v. Ginzburg, supra; Schermerhorn v. Rosenberg, 



l 
1 

L 

I 
L_ 

I 
L 

I 
L 

L 
I 
I 
L 

L 
i 
L 

L 

284 

73 App. Div. 2d 276, 284-85, 288, 426 N.Y.S.2d 274, 282, 284 ( 1980); 
Sprouse v. Clay Communications, Inc., 158 W.Va. 427,211 S.E.2d 674, 686, 
688 (W.Va.) cert. denied, 423 U.S. 882 (1975); Jones v. Garner, 250 S.c. 
479, 158 S.E.2d 909 (S.c. 1968). 

Defendants repeatedly published charges that they knew or suspected 
were false. Three examples of where defendants necessarily knew that they 
were publishing falsehoods are listed: 

a. Defendants stated on the Broadcast that despite Hawkins' belief that 
we were fighting a larger enemy than contained in published reports, MAC V 
stuck to its old. estimates and refused to raise them when it attended the 
August 1967 session of the SNIE. Defendants had in their possesion 
MACV's Vu-Graph slides which formed the basis for MACV's position at 
the SNIE session. 'fhey showed that MACV's estimates rose from just under 
300,000 in their OB Summaries to over 400,000 at the conference session. 
(JX 248) (See Plate 6A above) 

b. Defendants charged that MACV's guerrilla estimates were fraudu­
lently reduced after Tet from about 70,000 to about 40,000. They relied on 
Lt. McArthur's recollection of a 1968 event. However, defendants had 
contemporaneous documents which showed that after Tet guerrilla totals 
were reduced as an interim measure-as a "slop factor"-until the casualties 
could be sorted out and ascribed to the units that actually suffered them. 
(See Section II1.B.17 above) 

c. Defendants broadcast the ratio that there were three wounded to one 
killed, relying on what they knew to be a misstatement by General 
Westmoreland. General Westmoreland pointed out during his interview 
that the ratio was "specious" and shouldn't be used. (JX 349, West­
moreland CBS Interview Tr. 78) In fact, as many documents that defend­
ants had in their possession uniformly showed, the official ratio was far 
lower. (See Section IILB.16) 

During the course of the interview Westmoreland's memory was 
refreshed enough for him to realize that his initial estimate was too high. 
This recall is understandable since in his book, A Soldier Reports, West­
moreland lists the ratio of KIA to WIA at I to 1.5. (JX 328, p. 273) Crile 
who has admitted to reading the book (Amended Response of Defendants 
to Plaintiff's Third Set of Interrogatories No. 113) yet proceeded to use a 
false figure in the documentary's graphic on casualties. 



285 

The official ratio of those put out of action by wounds (permanently 

disabled or died of wounds) was necessarily even lower-.35 to I (35 put 

out of action for every \00 killed in action). (JX 273, JX 227) In fact the 

ratio used for the Tet offensive was even lower because of the nature of the 

fighting. (See Section III.B.16) 

Three more examples of defendants knowing that they were probably 

publishing falsehoods or were, at the very least, acting with reckless 

disregard for the truth follow: 

a. Defendants alleged that CIA Director Helms instructed George 

Carver to give in to all of General Westmoreland's demands. Initially, there 

is no way that defendants can explain their statement that the. CIA gave in to 

all of MACV's demands since the final estimate was almost exactly midway 

between the proposals of MACV and CIA and since it was Carver who 

proposed to Westmoreland the resolution that was finally implemented. 

It is true that people told defendants that there was a rumor that the 

CIA gave in to MACV. These rumors were fostered by people like Richard 

Kovar, who heard it from Adams but who were not personally involved. 

The rumors were then accepted by peo'ple like author Thomas Powers. But 

Carver told George Crile before the Broadcast that he was not instructed to 

"cave in" to MACV. (JX 16B, Crile's Notes on Carver, p. 21161; JX 16A, 

Crile's Notes on Carver, p. 21142) The available documentary evidence 

proves the result was a compromise-as George Allen told CBS it was 

before the Broadcast. (JX 6, Allen 5/26/81 CBS Interview Tr. 51 ) 

b. Apparently DIA's John Barrie Williams or CINCPAC's George 

Hamscher told Adams at one point that six people, including General 

Godding, Col. Hawkins, Lt. Col. Graham and another officer gathered with 

them in a room in the Pentagon in late August 1967 to cut estimates of units. 

As discussed in Section III.B. 8, above, no one now contends that Godding 

or Hawkins were there. Defendants knew before the Broadcast that Adams 

said he first saw Graham in September in Saigon. There were other 

indications that the alleged meeting portrayed by the Broadcast did not take 

place. 

c. Defendants claimed that General Westmoreland requested 206,000 

additional troops in Vietnam. This story had long since been contradicted in 

accounts published by General Westmoreland, John P. Roche and Herbert 

Schandler. (See discussion at Section III. B. 19) Defendants continue to cite 

the discredited evidence on which they relied in order to try to show that 



[ 
L 

f 

! 
L 

i 

i 

L 

[ 
L 

I 
L 

L 

L 
L 

[ 
L 

l 

286 

they acted responsibly. They do not address the question of what basis they 
had for rejecting reliable contemporaneous documents, statements by people 
with personal knowledge of the events or responsible historical treatments. 

5. Disregard for evidence contradicting the story by those in the best 
position to know the truth. See, e.g., Alioto v. Cowles Communications, Inc., 
supra; Airlie Foundation, Inc. v. Evening Star Newspaper Co., supra at 428-
29 (ignored CIA denial that it funded private foundation, noting that "once 
one has undertaken to conduct an investigation he should not be permitted 
to ignore with impunity the fruits of that investigation"); Indianapolis 
Newspapers, Inc. v. Fields, supra at 664, cert. denied, 400 U.S. 930 ( 1970). 

Defendants frequently ignored the only people with knowledge of the 
events portrayed. For example: 

a. In late April 1967 a small group of senior Administration officials met 
with the President and General Westmoreland. Defendants had the ac­
counts of three ·of them: Walt Rostow in his CBS interview, President 
Johnson in his autobiography and General Westmoreland in his autobiog­
raphy. Nevertheless, defendants relied on a person who was not even there, 
Assistant Secretary of Defense John T. McNaughton, and then arbitrarily 
piCked the one of his two inconsistent hearsay accounts that lent support to 
their thesis, i,e., that General Westmoreland told the President that the 
cross-over point had been reached. (JX I, p. 3; CBS Mem. 41) (See Section 
III. B. 2, above) 

b. The MACV delegation to the August SNIE session in Langley. 
Virginia, consisted of three officers, General Godding, Col. Hawkins and Lt. 
Robinson, Both Godding and Hawkins told Crile or Adams that the 
delegation went to the session with the best estimates they had. Robinson 
said there was no "ceiling per se." They would have been the ones who 
would have known whether they were ordered to stay within a ceiling. No 
such orders were given. Even CINCPAC's Lt. Colonel George Hamscher 
surmised and told defendants in his taped CBS interview, MACV's con­
viction in its position was interpreted as a "ceiling" or "negotiating ploy" to 
counter the CIA's "!loor" which was already built into the draft SNIE when 
MACV arrived at Langley. In fact, MACV's estimate was over 400,000 at 
the August session. Nevertheless, defendants claim that General West­
moreland ordered the delegation, "You're not to go above 300,000." (JX 1, 
p. 11) 

Other examples appear in this section at item 2. 



287 

6. Reliance upon inherently unreliable sources. 

Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 156-58 (1967); 

Communications, Inc., supra. 

See, e.g.,. Curtis 

Alioto v. Cowles 

Defendants repeatedly presented sources they knew or suspected were 

unrel;a ble. Three examples are: 

a. Five former officers were present at the so-called firing of Lt. Col. 

Parkins-Col. Morris, Col. Ponder, Col. Halpin, Col. Liewer and Parkins. 

Defendants interviewed two, Morris and Parkins, both of whom con­

tradicted the story as aired. Defendants had Parkins' contemporaneously 

prepared evaluation report which also contradicted their version. (JX 290, 

pp. 35038-42) Yet they went on the air relying on second- and third-hand 

hearsay accounts. (See Section III. B. 13, supra) 

b. Defendants relied on junior officers in the Combined Intelligence 

Center, Vietnam, ("CICV") for their. infiltration suppression charge. The 

hq;best ranking officer was a major, Russell Cooley, in a headquarters that 

had hundreds of generals, colonels and lieutenant colonels. Moreover, as 

defendants knew, with just a very few exceptions (such as the chief and 

deputy chief of CICV), CICV officers lacked clearance to the highly 

classified intelligence sources essential to accurate infiltration estimation. 

(See Section III. B. 12.a) 

c. For the "pressures on General Westmoreland" in 1967, defendants 

Ielied on none other than the same Major Cooley who conceded at his 

deposition that hedid not know where he had gotten his information, but 

thought it had come from a newspaper. (Cooley Dep. Tr. 210-11 ) 

Defendants' defense consists of nothing more than repeating the 

accounts of these sources, whose unreliability has been demonstrated. 

7. Publication of statements which do not reflect the actual interviews 

held or evidence gathered: omission and distortion. See, e.g., Cantrell v. 

Forest City Publishing Co., supra at 252-53 ( 1974); Time, Inc. v. Pape, 40 I 

C.S. 279, 285 (1971) ("When a reporter is making allegations himself, 

actual malice might reasonably be inferred from the very act of deliberate 

omission, and the issue of malice [is) consequently one for the jury."); 

Davis v. Schuchat, 510 F.2d 731 (D.C. Cir. 1975); Wasserman v. Time, Inc., 

supra; Goldwater v. Ginzburg, supra, (" [author) added innuendoes to some 

quoted statements and quoted other statements out of COntext in order to 

'upport his predetermined result. One cannot fairly argue his good faith or 



• 
L 

L 
L 

L 
I 
L 

, 
l 

I 

L 

L 
L 
I 
L 

L 
L 
l 
1 
L. 

288 

avoid liability by claiming that he is relying on the reports of another if the 
latter's statements or observations are altered or taken out of contexi. Also, 
if [author's] 'melding' and 'distillation' of letters results in misplaced 
emphasis, exaggeration, or distortion, he cannot reasonably maintain that 
the misstatements contained in the new product he thereby created are not 
his own misstatements."); Varnish v. Best Medium Publishing Co., Inc., 405 
F.2d 608 (2d Cir. 1968), cert. denied, 394 U.S. 987 (1969); McManus v. 
Doubleday & Co., Inc., 513 F. Supp. 1383, 1389 (1981); Carson v. Allied 
News, 482 F. Supp. 406 (N.D. Ill. 1979); Airlie Foundation v. Evening Star 
Newspaper Co., supra at 427-28; Karaduman v. Newsday, Inc., 51 N.Y.2d 
531,540-41,522-53,435 N.Y.S. 2d 556, N.E. 2d 557 (1980); Steadman v. 
Lapensohn, 408 Mich. 50, 288 N.W.2d 580 (1980); Indianapolis News­
papers, Inc. v. Fields, supra at 664, cert. denied, 400 U.S. 930 ( 1970) .. 

Defendants' actual malice is demonstrated by their mis-editing of 
statements by people they interviewed, including General Westmoreland 
himself. There is a whole section in this memorandum describing defen­
dants' editing fabrications. (Section IV. B.) These include taking an answer 
by General McChristian to a hypothetical question (see also PTX 2, 
Benjamin Report, p. 46) and making it appear ·that he was directing his 
remarks at General Westmoreland: 

WALLACE: .... [W]e went to General McChristian, his old 
intelligence chief, to ask what we should think of General 
Westmoreland's instructions. (JX I, p. II) 

In discussing plaintiff's stated libel involving this portion of the Broadcast, 
defendants manage to leave out the Wallace introduction just quoted. (CBS 
Mem. 353-54) 

Another of the 19 editorial fabrications listed in the Memorandum was 
defendants' cutting in half a sentence from General Westmoreland's 
November 1967 interview on Meet the Press to conceal the fact that he told 
the American people that the enemy had the capability of increasing 
infiltration. When asked about the level of . infiltration, General West­
moreland said on Meet The Press: 

I would estimate between 5,500 and 6,000 a month, but they do 
have the capability of stepping this up. (JX 276, p. 18) 

Defendants simply put a period after the number 6,000 and dropped the 
significant italicized words. 

See also Section IV B, above. 

f 



289 

Another significant distortion by CBS concerns the letters written by 

Commander Meacham to his wife. Although Meacham explained the 

meaning of several of the letters in his interview and Cooley corroborated 

Meacham's rhetorical flair, describing it as "Shakespearean." (JX II, 

Cooley CBS interview Tr. 59) Defendants continued to use the letters to 

evoke responses and as evidence for the broadcast thesis without putting the 

letters in the context described by Meacham. 

8. Use of the most damaging interpretation of ambiguous statements. 

See, e.g., Rebozo v. Washington Post Co., supra at 382 (5th Cir.), cert. 

denied, 454 U.S. 964 ( 1981) (citing St. Amant v. Thompson, supra at 732) 

(resolution of significant ambiguity "in favor of the most potentially 

damaging alternative creates a juty question on whether the publication was 

indeed made without serious doubt as to its truthfulness"); Goldwater v. 

Ginzburg, supra. 

Evety time there was an opportunity to construe the facts against 

General Westmoreland, defendants did so. Nothing was resolved in his 

favor: 

When General Westmoreland says he "did not accept his [General 

McChristian's I recommendation" (JX I, p. 6), defendants underscored that 

he "said" that "he chose not to inform the Congress, the President, not even 

the loint Chiefs of Staff, of the evidence collected by his intelligence chief, 

evidence which indicated a far larger enemy." (Id., p. 6) 

When MACV sent Col. Hawkins, the logical person to represent 

MACV, as one of its representatives to the SNIE, it is described by CBS as 

"ironic" rather than as being a reflection of MACV's good faith. (JX I, 

p.9) 

When newspapers produced one or two sensational headlines during 

General Westmoreland's visit to the United States in November 1967, 

defendants used them, despite the fact that headlines are necessarily taken 

out of context and are frequently inaccurate, rather than the actual texts of 

General Westmoreland's recorded remarks. 

When Col. Cooley completely garbled a description of an on-the-record 

speech that General Westmoreland gave in November 1967 about Phase 

Three and Phase Four of the war, defendants went with the garbled version 

rather than the transcript of the speech, a copy of which CBS had. 



» 
L 
L 
L 
L 

! 
l. 

I 

L 

i 
L 

l 
l 

I 
L. 

L 
I 
L 

L 

I 
L 

290 

9. Inherently improbable statements. St. Amant v. Thompson, ~upra at 
73\. 

Much of the Broadcast is inherently improbable to any moderately 
knowledgeable and intelligent person. Defendants charged General West­
moreland and his aides with concealing the infiltration of 100,000 to 150,000 
NV A regular troops into South Vietnam in the five months preceding the Tet 
offensive-a doubling of the enemy's regular uniformed forces-and 
keeping it a secret for 14 years! All this was supposedly hidden despite 
thousands upon thousands of identifiable enemy casualties, prisoners of war 
who were interrogated, and millions of captured documents. Selling aside 
defendants' knowledge that at the time the most imponant and reliable 
intelligence source on infiltration came from Washington to Saigon, the 
charge becomes inherently improbable after a few hours' thought-much 
less 15 months of work. 

It is also inherently improbable that more than three months after the 
Tet offensive and after a major inter-agency intelligence conference in 
Washington, MACV engaged in a "cover-up" by erasing a computer 
memory that had been duplicated in hundreds of hard copies and sent to 
U.S. agencies throughout the world. (See Section III. B. 18) 

10. Conforming story to predetermined outcome. See Curtis Publishing 
Co. v. Butts, supra at 158 ("The Saturday Evening Post was anxious to 
change its image by instituting a policy of 'sophisticated muckraking,' and 
the pressure to produce a successful expose might have induced a stretching 
of standards") (plurality opinion, applying a "highly unreasonable" stan­
dard, but noting that evidence probably satisfied Sullivan standard, id. at 
161 n.23; Warren, C.l., concurring, applying the Sullivan standard expressly 
found such evidence probative of actual malice, id. at 169-70.); Goldwater v. 
Ginzburg. supra; Airlie Foundation, Inc. v. Evening Star Newspaper Co., 
supra at at 424 n.9 (selective reponing, panicularly where it tends to lend 
credence to a predetermined result, is a factor to be considered on the issue 
of malice"); Widener v. Pacific Gas & Electric Corp., 75 Cal. App. 3d 415, 
434, 142 Cal. Rptr. 304, 314 (1977), cert. denied, 436 U.S. 918 (1978). 

There is no question defendants decided how they were going to come out 
before they staned production; the outcome was predetermined. After 
speaking to Adams and briefly to Hawkins when he edited Adams' Harper's 
anicle in 1975, Crile had formulated a thesis. Sauter acknowledged: 

The editorial process for this broadcast was initiated with the 
premise that there had been a deliberate distortion by the 

f 

I 



291 

American military of enemy strength figures in Vietnam. (JX 372, 

p.2) 

In a remarkably candid letter to Wallace soon after the Broadcast, Crile 

acknowledged that CBS "bought the Adams thesis ... at the beginning of 

the proj ect" and sent Crile and Adams out to get Adams' thesis on film. In 

other words, CBS did not investigate Adams or his thesis; they "commis­

sioned the documentary": 

My commission was to go out with Adams and prove on film that 

these people would testify to what Adams told us they had told 

him. So I did it. And CBS News with its eyes wide open looked 

at the interviews, decided to commission the documentary, hire 

Adams and send us on our way to complete the work as spelled 

out in the blue sheet. The documentary they got is the documen­

tary they commissioned. (PTX 3, p. 3) (emphasis in orginal) 

II. Reliance on obViOUSly biased sources. See, e.g., Stevens v. Sun 

Publishing Co., supra; Indianapolis Newspapers, Inc. v. Fields, supra at 664. 

Defendants relied extensively on biased sources, especially Sam Adams, 

someone who had been trying to get even for more than a decade. To begin 

with, CBS approved the Broadcast on the basis of a Blue Sheet (or 

prospectus) that was almost entirely based on Adams' version of the events. 

They then let him playa major role in selecting whom Crile and Wallace 

would interview. (JX 881, Adams Prospects list) They basically relied on 

Adams' summaries of events, choosing to let Adams communicate his views 

from his distilled chronologies rather than even examine his raw interview 

notes. Then Adams proceeded, sometimes alone sometimes with Crile, to 

talk to potential witnesses to provide assistance to them in recalling events 

(e.g., Gattozzi Dep. Tr, 257-58; Hawkins Dep. Tr. 280-82; Defendants' 

Answers to Plaintiff's Interrogatory No. 1 of Plaintiff's First Set of Inter­

rogatories). Defendants have described Adams' role as a "reponer," 

(Wallace Dep. Tr. II) "associate producer," a paid consultant and a 

Broadcast interviewee. He was also a panisan in the dispute in 1966-68, a 

person trying to have General Westmoreland coun-martialed. (JX 12, 

Adams CBS interview Tr. 16696) 

Crile, for his pan, was described by Benjamin as "obsessive" (PTX 70, 

p. 38552) and by Stringer as a "conspiracy thinker." (PTX II, transcript of 

Kowet's interview of Stringer) Crile had already put himself on record by 

having edited Adams' 1975 Harper's anic1e, the title of which also described 

the situation as a conspiracy. 



• 
L 
L 

L 
L 
L 
: 
L 

I 
I 
~ 

L 

L 
L 

l 
I 
L 

I 
L 

l 

292 

12. Failure to interview key witnesses, particularly a/ter having been 
requested to do so. See, e.q., Time v. Hill, supra; Rebozo v. Washington Post 
Co., supra (reporter could have asked investigator what he told Rebozo but 
failed to do so); Hart v. Playboy Enterprises, 5 Med. L. Rep. 181 t (D. Kan. 
1979); Alioto v. Cowles Communications, Inc., supra; Kuhn v. Tribune­
Republican Publishing Co., 637 P.2d 315 (Col. 1981); Burns v. McGraw­
Hill, 659 P.2d 1351 (Col. 1983); Greenberg v. CBS, Inc., 69 App. Div. 2d 
693, 710; 419 N.Y.S. 2d 988, 998 (2d Dept. 1979) (not asking those 
questions insured the defendants against the possibility of doubt); Kerwick 
v. Orange County Publications, 53 N.Y.2d 625, 438 N.Y.S.2d 778, 420 
N.E.2d 970 ( t981 ); Mahnke v. Northwest Publications, Inc., supra. 

Defendants failed to interview many of the most knowledgeable and 
authoritative people necessarily involved in the matters supposedly being 
investigated by the defendants. General Westmoreland suggested to 
Wallace and Crile that they talk to the following people: 

Ambassador Ellsworth Bunker 
Ambassador Robert Komer 
General Walter Kerwin, Jr. 
George Carver 
William Colby 
Col. Charles Morris 
Admiral U.S.G. Sharp 
General Phillip Davidson 

The only people on the list to whom they talked were Morris and 
Carver. But they didn't talk to them until after the Broadcast had been 
approved for showing by CBS News executives and had been put in final 
form except for technical adjustments. With respect to General Davidson, 
even if defendants suspected during the summer of 1981 that he had been 
dying of cancer since 1974, they learned he was well on December 15, 1981. 
(Hamilton Aff.lI 4) (See also, Section IV.B. 10) As affidavits filed by 
plaintiff demonstrate, defendants ignored many other well informed sources. 

13. Common law malice, i.e., spite and ill will. See, e.g., Goldwater v. 
Ginzburg, supra; Hotchner v. Castillo-Puche, 404 F. Supp. 1041 (S.D.N.Y. 
1975), aff'd on other grounds, 551 F.2d 910, 913-14 (2d Cir.), cert. denied, 
434 U.S. 834 (1977); DiLorenzo v. New York News, 78 App. Div. 2d 669, 
672 (2d Dept. 1980) 432 N.Y.S. 2d 483, (reponer published anicle on 
election eve stating that judge had been convicted of peIjury even though he 
had previously published truth that judge had been acquitted); Cochran v. 
Indianapolis Newspapers, 175 Ind. App. 548, 372 N.E.2d 1211 (Ind. App. 

r 

I 

I 



293 

1978) (while evidence of common law malice may not establish, by itself, 
actual malice with convincing clarity, such evidence is "nevertheless relevant 
and admissible as evidence in the determination of whether defendants 
possessed a state of mind highly conducive to reckless disregard of falsity. " 
(emphasis added»; Stevens v. Sun Publishing Co., supra; Sprouse v. Clay 
Communications, Inc., supra at 686, 688 (reporter in league with opponent's 
campaign manager defamed gubernatorial candidate, and used salacious 
headlines to suggest involvement in corrupt land deal); Indianapolis News­
papers, Inc. v. Fields, supra at 664. 

III will against the plaintiff by those responsible for the publication is 
evidence of a lack of objectivity and a desire to prove a case despite the 
evidence. Howard Stringer, the Broadcast's Executive Producer, believed 
that "General Westmoreland's reputation ... [was] intact out of all propor­
tion to his failings" and that he should have been fired years earlier. (PTX 
11, Transcript of Kowet interview of Stringer) Carolyne McDaniel, who 
became the researcher for the Broadcast in September 1981, thought 
Westmoreland a "lousy" general. (PTX 61, p. 38521) Adams' ill will is 
evidenced by his efforts to get General Westmoreland court-martialed-as 
Wallace and Crile both knew. (JX 12, Adams CBS interview Tr. 16690) 

14. Prior instances of an author or source making defamatory state­
ments against the plaintiff. See Hellman v. McCarthy, 10 Med. L. Rep. 1789 
(N.Y. Sup. Ct. 1984) 

Evidence of a pattern of hostility by an author or source against a 
person or of prior defamatory statements demonstrates lack of inadvertence 
and a predisposition against the plaintiff. This evidence provides notice to 
those ultimately responsible for publication. Starting in 1972, Adams has 
made serious accusations against General Westmoreland, including testi­
mony at the EI/sberg trial and before the Pike Committee (both of which 
were privileged), and in an article in Harper's, which Crile edited. One 
paragraph in the Harper's article referred to General Westmoreland as one 
of the people who acted improperly. The Harper's article and other 
accusations constitute evidence of a prior defamatory statement. 

15. "Ambushing" hostile witnesses, or witnesses the reporter thinks may 
be hostile, in an attempt to have them say things which may be useful to the 
reporter's thesis. See, e.g., Davis v. Schuchat, supra at 733 ("technique of 
'throwing a lot of things out in an interview just to get a response'" 
described as "reckless disregard of the truth" under SuI/ivan); Cochran v. 
Indianapolis Newspapers, supra. 



» 
[ 

L 

L 
L 
L 

L 
L 
l 
I 
L 

L 
I 
l, 

L 
l 

L 

L 
L 
L 

294 

Ambushing witnesses about complex and old events reflects an interest 
in proving a point, not obtaining the truth. An integral pan of defendants' 
plan was to ambush General Westmoreland and others who were respon­
sible for the military intelligence operation in MACV. (JX 911, Crile's May 
1981 memo to Wallace) Several people involved in the production of the 
Broadcast even admitted that that was their intent and the contemporaneous 
documents prove that point beyond doubt. (PTX 17, p. 38204, Benjamin's 
notes of Adams interview) 

Defendants discussed surprising several other people in order to obtain 
the evidence they wanted, not the truth. The Prospects list Adams gave 
Crile relating to Col. Charles Morris, MACV Director of Intelligence 
Production; and General Winant Sidle, MACV Public Information Officer, 
demonstrate that it was their modus operandi to try to ambush people who 
would repudiate defendants' thesis. 

16. Rehearsing or coaching of favorable witnesses. (JX 376, CBS News 
Standards, p.22) ("Interviews which are not spontaneous and unrehearsed 
are prohibited unless specifically approved by the President of CND.") 

"Coddling" sympathetic witnesses has been admitted by CBS in the 
Benjamin Repon. (PTX 2, p. 57) Defendants engaged in this improper 
practice by spending hours, days and sometimes weeks going over the events 
with witnesses to help them get their story straight. (Hawkins Dep. Tr. 280-
82) Then, when they were supposedly doing a "spontaneous" interview, as 
required by CBS Guidelines, Mike Wallace and George Crile kept going 
over the same material over and over to get an answer that would look or 
sound better, encouraging the witness with sympathetic statements like, "Let 
me do it a different way for you." (JX 3, Hovey CBS interview Tr. 29); "Let 
me try to help you." (JX 5, Hamscher CBS interview Tr. 4); "Let's go back 
and set the scene." (JX 5, McArthur CBS interview Tr. 20); "Let me give 
you a sense of what has emerged." (JX 8, Meacham CBS interview Tr. 40); 
"Could I ask you to do a little better." (JX 9, Hawkins CBS interview Tr. 
12); "Just want to drop a cue here." and "See if! can trigger this from you." 
(JX II, Cooley CBS interview Tr. 56); and "Please help your protege." (JX 
6, first Allen CBS interview Tr. 15) 

Adams; "I'm not doing this very well." 

Wallace: "Oh, no, no. You were perfect. Don't say that! You're 
doing it just right." (JX 12, Adams CBS Interview Tr. 16642) 

An extreme case of witness coddling and rehearsal was showing George 
Allen a selective and one-sided reel of ponions of interviews that supponed 

t 



295 

Adams' thesis after his initial interview in order to get Allen to make a 

stronger statement for use in the Broadcast. The stark difference in the 

treatment of favorable as opposed to unfavorable witnesses warrants 

consideration of this as strong evidence of actual malice. 

17. Failure to ask critical questions of key witnesses. See, e.g., Rebozo v. 

Washington Post Co., supra, (reponer could have asked investigator what he 

told Rebozo but failed to do so); Airlie Foundation, Inc. v. Evening Star 

Newspaper Co., supra at 428-29. 

On. several occasions Crile refrained from asking critical questions of 

knowledgeable witnesses. The obvious reason: Crile did not want to have 

on tape anything damaging to his thesis that he could avoid. Conspicuous 

examples are: 

a. Cnle did not ask Allen, a CIA employee whose responsibilities 

involved Vietnam, whether there was or could have been an undisclosed 

enemy infiltration of 100,000 to 150,000. At his deposition, Allen said that 

there was no unreponed infiltration of any significant amount reflected in 

the Tet offensive. He pointed out, as did others, that some infiltration 

discovered through all source-intelligence, including Source X, was included 

in some repons but not the low classification MACV collateral OB Sum­

maries that were distributed to the South Vietnamese as well as Americans. 

(Allen Dep. Tr. 135-36) 

b. CriIe did not ask General McChristian about two areas. One was the 

proper ratio of killed to wounded which McChristian developed. The other 

was the May 28, 1967 meeting at which Col. Hawkins briefed General 

Westmoreland and his senior staff on the revisions in estimates contained in 

General McChristian's repon. On the latter point, Hawkins and Ll. 

Robinson place McChristian at the meeting; Hawkins had General West­

moreland turning to McChristian and saying, "General, I'd like you to take 

another look at these numbers." (JX 105A, Adams notes, 27893-4; Adams 

Dep. Tr. 51) McChristian's failure to remember the briefing is compelling 

evidence that nothing untoward happened. Crile solved this problem by the 

simple but deceptive device of mis-editing to combine several meetings in 

the Broadcast. 

18. Reporter's false statements in interviews to elicit false Or favorable 

responses to questions. See, e.g., Davis v. Schuchat, supra at 733 ("technique 

of 'throwing a lot of things out in an interview JUSt to get a response'" 

described as "reckless disregard of the truth" under Sullivan). 



• 
L 
L 
L 
L 
L 

I 
L 

L 
L 
L 

L 

L 
I 
I 
L. 

l 

, 
L 

L 

296 

Falsely telling a sympathetic witness that another witness made an 
accusation against the target of a planned publication may encourage the 
first witness to agree without personal knowledge. Falsely telling a witness 
that the target of a planned publication made derogatory statements about 
him may encourage the witness to react with hostility against the target. 
Falsely telling the target of a planned publication that others have made 
accusations against him may cause the target to react defensively and appear 
to support the accusation. Defendants used all these techniques in putting 
together the Broadcast. 

For example, Crile told Graham that Meacham had said that MACV 
had engaged in the equivalent of bruning records. (JX 13, Graham 
Interview Tr. 113) 

Crile told General McChristian that General Westmoreland had made 
serious charges against him, when the source of the story, as Crile had been 
told, was Robert Komer. (JX 10, McChristian CBS Interview Tr. 25) 

Wallace told General Westmoreland that Hawkins remembered what 
Westmoreland supposedly said, when he didn't. (JX 349, Westmoreland 
CBS Interview Tr. 29) 

19. Deficient journalistic practices in investigating, preparing, editing, 
and publishing a story. See, e.g., Time v. Hill, supra; Curtis Publishinq Co. v. 
Butts, supra at 161 n.23, 169-70 (Warren, c.J., concurring) (1967) (no 
editorial review of source m.aterials); Time, Inc. v. Ragano, supra (deliber­
ately editing distortions); Goldwater v. Ginzurg, supra at 329-37; Montgom­
ery v. Baltimore & Ohio Railroad Co., 22 F.2d 359, 360 (6th Cir. 1927) 
("Such a safety rule [cf CBS standards] is, as against the defendant, 
substantial evidence that reasonable care required the precaution which the 
rule directs; ... its own rules furnishing competent evidence, as against itself, 
of a proper standard of care."); Deloach v. Beaufort Gazette, 10 Med. L. 
Rep. 1733 (S.c. 1984) (reporter ignored usual practice of checking public 
arrest docket); Sprouse v. Clay Communications, Inc., supra at 686, 687 (W. 
Va.), cert. denied, 423 U.S. 882 (1975) ("when a newspaper departs from 
an attempt to report the news objectively, the fact of such departure can be 
considered by the jury and an appellate court in determining whether there 
was willful disregard of truth."); Corabi v. Curtis Publishing Co., supra, 
(distortion during editing); Mahnke v. Northwest Publications, Inc., supra, 
(reponer and editor admitted need for verification but failed to do so); see 
also, Curtis Publishing Co. v. Butts, supra at 158 (muckraking campaign); 
cf Yiamouyiannis v. Consumers Union, 619 F.2d 932, 940 (2d Cir.), cat. 

, 



297 

denied, 449 U.S. 839 ( 1980) (in finding no malice coun emphasized that 
"entire anicle was checked and rechecked across a spectrum of knowledge 
and, where necessary, changes were made in the interest of accuracy."); 
Reliance Insurance Co. v. Barron's; 442 F. Supp. 1341, 1351 (S.D.N.Y. 
1977 ). 

Defendants employed improper and unprofessional production proce­
dures in making "The Uncounted Enemy: A Vietnam Deception." For 
example, Crile excluded others from the editing room to avoid dispute over 
the final version. (Klein Afr. 1111 13, 14) He barred the researcher on the 
Broadcast, who might have asked difficult questions, (PTX 21, p. 38227, 
Benjamin's notes of Alben interview) and instead used personal friends 
unconnected with the production of the Broadcast to help him. Also, as 
discussed above, Crile interviewed George Allen twice, screening for him in 
the interim selected pieces of interviews that supponed defendants' thesis. 
(PTX 2, pp. 16-17) 

20. Distortion of Source credentials. Hart v. Playboy En!erprises, Inc., 
supra; Goldwater v. Ginzburg, supra. 

Defendants regularly inflated or distoned the qualifications of the 
people on whom they relied on the Broadcast in order to overcome their 
paucity of substantial people. (a) Lt- Col. Gains Hawkins is described as 
"the military's leading expen on the Viet Cong" (JX I, p. 6) when his job 
was largely adding up the estimated number of enemy 'for bookkeeping 
purposes in preparing MACV collateral OB Summaries; ( b) George Allen, 
George Carver's deputy who neither attended any key meetings or confer­
ences in 1967 nor panicipated in briefings of the "Wise Men" or the 
President, "was the government's leading expen on the enemy" in 1967 
(ld., p. 8); (c) George Hamscher, a CINCPAC officer, became "the head of 
MACV's delegation" to the August 1967 session of the SNIE (Id., p. II); 
(d) CICV -Major Russell Cooley became "the man in charge of MACV's 
infiltration analysts" when he was no such thing, and although he never 
spoke to General Westmoreland in his life or left Saigon to go out into the 
provinces, Cooley became the expen on General Westmoreland (Id., p. 19) 
and on the extent to which American troops in the field were put on alen 
(ld., p. 24); and (e) Joseph Hovey's memorandum to Walt Rostow, became 
"one of the most notable intelligence breakthroughs of any war" (Id., 
p. 19). 



I 
L 

298 

Joe Hovey was also introduced in the broadcast as the man who 
predicted the Tet offensive, (Jd., p. 19) when in fact Hovey was one of three 
CIA analysts at the Saigon Station who prepared papers in early Decem ber 
on a Winter-Spring Campaign by the Vc. (Ogle Aff. ~ 4) MACV also had 
analysts working in this area who predicted the more specific time frame of 
the Tet holidays for the commencement of the Viet Cong attack. (Michalski 
Afr. 4118/84 ~ 14) 

21. Taking inaccurate notes. See De Loach v. Beaufort Gazette, supra, 
(source disagreed with reporter's version of their meeting). 

The taking of self-serving and inaccurate notes by an author is evidence 
of actual malice in that he is falsely creating a paper record to protect 
himself in case he is challenged later. The following people have testified 
that Crile's notes of interviews were inaccurate in one or more substantial 
respects: Secretary of Defense Robert McNamara (McNamara Dep. Tr. 
62); MACV 12 Director of Intelligence Production Col. Charles Morris 
(Morris Dep. 8/9/83 Tr. 217, 220-239); Special Assistant to MACV's Chief 
of Intelligence General George Godding. (Godding Dep. Tr. 107-09) 

22. Ignoring an interviewee's request for corrections. See Bindrim v. 
Mitchell, 92 Cal. App. 3d 61,155 Cal. Rep. 29 (1979). 

General Westmoreland told defendants at the close of his interview that 
he intended to look into the records on subjects raised by Wallace. Three 
and a half weeks later, he sent Wallace and Crile a letter and a packet of 
materials that dealt specifically with several matters covered by his inter­
view, including MACV's best estimates on infiltration compiled in mid-1968. 
(JX 390) Defendants had not alerted General Westmoreland to their 
intention to interview him on the subject of infiltration. Despite having been 
sent a correction of his previously erroneous statement, defendants simply 
ignored the information. Although addressed to him, Wallace did not read 
the letter. (Klein Aff. ~ 74) Apparently all that Wallace knew about the 
contents of the letter was what Crile told him in the following conclusory 
statement: 

As far as.! can make out Westmoreland doesn't bring anything to 
our attention that is particularly relevant. Certainly nothing that 
causes concern and requires a new look at anything we have been 
asserting. (JX 601, p. 35785) 

Defendants proceeded to ignore General Westmoreland's letter and 
utilized the taped interview without mentioning the corrections. The jury is 
entitled to conclude that defendants knew that General Westmoreland 
miss poke during his interview and, nevertheless, used his misstatement. 



299 

23. Failure to retract obviously false statements. Cj. Kerwick v. Orange 

County Publications, supra; Kuan Sing Enterprises v. T. W. Wang, Inc., 86 

App. Div. 2d 549 446 N. Y.S.2d 76 ( 1st Dept.), aff'd, 58 N. Y.2d 708. 458 

N. Y.S.2d 544.444 N.E2d 1008 ( 1982); DiLorenzo v. New York News, supra; 

Cape Publications v. Teri's Health Studio, 385 So.2d 188 (Fla. App. 1980); 

Mahnke v. Northwest Publications. Inc., supra (failure to retract obviously 

false story); Peisner v. Detroit Free Press, supra: 

Under certain circumstances the failure to retract can be evidence of 

malice. Obviously. no inference may be drawn from the failure to make a 

retraction in the case of an accurate publication. But the failure to retract a 

plainly false statement is evidence that the libel was not made inadvertently 

or negligently. Defendants refused to issue a retraction. 

Defendants' attitude toward telling the truth about General West-

moreland is reflected in a June 1982 letter Crile wrote Wallace: 

I really think it's worth talking to Dan about this. It seems to me 

that this is a clear-cut question of what's in CBS's best interest and 

he could be of help. (PTX 3, p. I) 

There is no mention of the importance of accurate reporting, the 

reputation of General Westmoreland or the necessity of correcting false 

allegations. 

24. Destruction of evidence of what the reporter was told. See, e.g., 

Deloach v. Beaufort Gazette, supra (after learning of lawsuit, reporter 

inadvertently destroyed notes of conversation with source). 

In this case, Crile interviewed Secretary of Defense Robert McNamara 

in the only interview· McNamara is known to have given regarding the 

Vietnam War since he left the government. Crile taped the telephone 

interview on twO cassettes. Crile claims he accidentally erased the major 

portion of the interview. (Crile Dep. Tr. 578, 597. 619) If the jury concludes 

that the destruction of the evidence was intentional. it can be considered by 

them as evidence of malice. At the present time, that is the only evidence 

that defendant Crile has acknowledged that he destroyed. 

25. False exculpatory statements. See, e.g .• Wilson v. United States. 162 

U.S. 613 (1896) (false exculpatory statements by accused, or procured by 

him, give rise to presumption of guilt); Davis v. Schuchat. supra at 733 

(reporter's evasive testimony; third-party testimony indicated reporter knew 

more than he admitted); Warner Barnes Co. v. Kokosai Kisen Kabushiki 

Kaisha, 102 F.2d 450.453 (2d Cir. 1939) (Hand. J.) ("When a party is 



....... --

\ -

I 
I 
L 

300 

once found to be fabricating, or suppressing documents, the natural, indeed 
the inevitable, conclusion is that he has something to conceal, and is 
conscious of guilt. "); McManus v. Doubleday & Co., Inc., supra at 1389; 
Glucksman v. Bims, 398 F. Supp. 1343, 1350-51 (S.D.N.Y. 1975); Bird 
Provision Co. v. Owens Country Sausage, Inc., 379 F. Supp. 744, 750-51 
(N.D. Tex. 1974) a'ffd, 568 F.2d 369 (1978) (fabrication); People v. Davis. 
43 N.Y.2d 17,400 N.Y.S.2d 735, 371 N.E.2d 456 (1977), cert. denied, 435 
U.S. 998 ( 1978) (fabricated evidence); Jarett v. Madlfari, 67 App. Div. 2d 
396, 415 N.Y.S.2d 644 (1st Dept. 1979) (strongest inference which the 
opposing evidence in the record permits may be drawn against a party who 
withholds evidence in his custody or control which would support his version 
of the facts). 

Listed below are some exculpatory statements by defendants which a 
jury could readily find were false: 

a. At his deposition in April 1983, Wallace was asked about the use of 
the term "conspiracy" at the beginning of the Broadcast, "Who were the 
individuals about whom you were talking, that you believed were members 
of the conspiracy?" Wallace answered: "Colonel Gains Hawkins, George 
Hamscher, James Meacham, Russell Cooley, Richard McArthur." (Wallace 
Dep. Tr. 73) Wallace was also asked whether he was testifying that the 
Broadcast "took no position" on whether General Westmoreland "was a 
participant or a member of the conspiracy." Wallace answered that the 
Broadcast "didn't say" that General Westmoreland took part in the 
conspiracy. (Wallace Dep. Tr. 62) 

The jury could conclude that Wallace was testifying falsely when he 
said that the Broadcast was referring only to the five people he named and -
that he testified falsely because he believed that the defendants could not 
show that General Westmoreland had done anything improper. 

b. Similarly, CBS's statement that the Broadcast did -not charge that 
General Westmoreland decei~ed the President is evidence of consciousness 
of guilt: 

The broadcast itself does not take a position as to specifically who 
was deceived by the conspiracy to suppress and alter intelligence, 
but uses instead the general description of "we Americans" to 
describe who was deceived. (JX I, p. I) At the time of the 
broadcast, CBS described the deception as an attempt to deceive 
"the American public, the Congress, and perhaps even the White 
House." (JX 385) (CBS Mem. 273) (footnote omitted) (em­
phasis added) 



301 

Elsewhere. defendants' memorandum contends. "the broadcast does 

not assert a conspiracy to deceive the President .... " (CBS Mem. 275) 

Defendants cite the full-page newspaper advertisement. not the Broad­

cast itself. for its claim that the Broadcast did not accuse General West­

moreland of deceiving the President. The advertisement-but not the 

Broadcast-said that those deceived included "perhaps the President." A 

viewing of the Broadcast demonstrates the irresponsibility of the claim. 72 

The New York Times and William Buckley. among others. described 

the Broadcast as charging General Westmoreland with deceiving the 

President. (JX 783LL; JX 783CC) 

c. George Crile told the authors of TV Guide that the word "con­

spiracy .. " was a characterization which we agreed to use in the script at the 

very end. after reviewing everything in the show." (PTX I. p. 5) "In fact. in 

his Blue Sheet. the word "conspiracy" or "conspirator" appeared 29 times. 

(JX 375) 

The jury could conclude that Crile falsely told the TV Guide reporters 

that the term conspiracy was first used after h"earing all the evidence because 

he did not want them to know that defendants produced the Broadcast to 

conform to a predetermined result. 

d. Shortly before the Broadcast was aired. Adams wrote a letter to Crile 

saying that the Broadcast was "superb ". (JX 366) This letter conflicts with 

other statements which Adams made during that period including a letter he 

wrote to Col. Hawkins in which he said that there was a "major problem" 

with the Broadcast. (JX 380) 

e. In an affidavit filed on November 19. 1982. Van Gordon Sauter. then 

President of CBS News. stated that he did not rely on the Benjamin Report 

for the conclusions announced in the so-called Sauter Memorandum that 

CBS stood by the Broadcast: 

My July IS. 1982 memorandum stated that CBS News stood by 

the broadcast. That judgment was predicated upon my conversa­

tions with persons directly involved with the broadcast. and 

72 The obvious falseness of defendants' claim that the Broadcast did nOI accuse General 

Westmoreland of deceiving his superiors is funber demonstrated by the charge that American 

troops were "going to get slaughtered" (JX 1. p. 10) and by the charge that uthe President of 

the United States. the American Army in Vietnam . .. were destined to be caught totally 

unprepared for the size of the attack" at Tel. (Id p. 21) Such charges make no sense if the 

only people General Westmoreland allegedly deceived were the press, the public or perhaps 

Congress. 



! l 

t 

" i 

! 
l 

; 
\, . 

, 
L 

I 
L. 

L 

302 

readings relevant to the broadcast and the issue it addressed. My 
judgment as to the substance of the broadcast was not based upon 
Mr. Benjamin's retrospective report. (Sauter Aff. 1) 10) (empha­
sis added) 

The purpose of the affidavit was to convince the Court not to order CBS 
to turn the Benjamin Report over to plaintiff. 

At his deposition on April 4, 1984, Sauter gave an inconsistent answer: 

Q. What led you to state in your memorandum, "We stand by 
this broadcast"? 

A. In reaching the conclusions articulated in that memo, I drew 
upon the broadcast transcript, the Benjamin Report, documents 
that were sent to me, that were provided to me, conversations with 
people, the memo that I released on the July 15th date, predicated 
upon a variety of sources. (Sauter Dep. Tr. 117) (emphasis 
added) 

Edward Joyce likewise included the Benjamin Report as a source for 
the Sauter Memorandum's conclusion. (Joyce Dep. Tr. 48) 

The jury could conclude that Sauter filed a false affidavit because he 
knew that the Benjamin Report was inconsistent with the Sauter Memo­
randum, which forms the basis for Count IV. 

26. Failure to investigate further where warranted by accusations of an 
especially serious nature or where substantial' danger to reputation was 
apparent, especially where "hot news" is not involved. See, e.g., St. Amant v. 
Thompson, supra; Curtis Publishing Co. v. Butts, supra at 156-59; Gertz v. 
Robert Welch, Inc., 680 F.2d 527, 539 (7th Cir. 1982), cert. denied, 103 S. 
Ct. 1233 (1983); Carson v. Allied News Co., supra at 211; Vandenburg v. 
Newsweek, Inc., 507 F.2d 1024, 1026 (5th Cir. 1975); Goldwater v. 
Ginzburg, supra at 339; Torres v. Playboy Enterprises, Inc., 7 Med. L. Rep. 
1182 (S.D. Tex. 1980); Rogers v. Doubleday, 644 S. W.2d 833, 1615 (Tex. 
Civ. App. 1982); Greenberg v. CBS supra, ("Investigative reporting is high­
risk journalism. The degree of care which determines the amount of risk in 
such a venture lies exclusively within the control of those conducting and 
monitoring the investigation. In this case the decisions of defendants in their 
endeavors must be evaluated at trial. "); Stevens v. Sun Publishing Co., supra 
at 815, Cert. denied, 436 U.S. 945 (1978) ("We believe actual malice is 
established when reporters and publishers depart from responsible stan­
dards of investigation and print articles on the basis of an admittedly 
unreliable source, without further verification."); Widener v. Pacific Gas & 



303 

Electric Corp., supra at 434 ("Where the defamatory statements made by 

the defendant do not involve an element of 'hot news' and the need for 

expeditious release is not present, reckless disregard for the truth may be 

evidenced in pan by failure to investigate thoroughly and verify the facts. 

This is panicularly true where the substance of the defamatory statements 

... were such that substantial danger to reputation was apparent. "). 

There were no deadline pressures to excuse defendants' failure to 

thoroughly investigate. Although Wallace actually testified that he did not 

know what the term "hot news" meant (Wallace Dep. Tr. 41), the Supreme 

Co un and other couns do, as the cited cases reflect. Defendants took 15 

months to gather evidence to suppon their story, one that already was more 

than 12 yean; old at the time. More time was available: Andrew Lack told 

Benjamin that there was no time pressure. Lack said, "Air date is bogus 

pressure. There's no pressure, from the time you walk into the screening 

room. There's no problem if you can't make a release date." (PTX 54. 

p. 38500) So, if Crile couldn't manage to put the 90-minute Broadcast 

together in 15 months, his superiors would have let him work on it longer. 

The need for a thorough investigation was clear, given the serious 

charges against General Westmoreland. Wallace readily acknowledged at 

his deposition that: he had no reason to doubt General Westmoreland had a 

good reputation for honesty and integrity in 1981. (Wallace Dep. Tr. 23) 

Adams, who attended two years of law school, believed that the acts 

allegedly committed by General Westmoreland were violations of the 

Uniform Code of Military Justice. (JX 12, Adams CBS interview Tr. 16696) 

Adams told Wallace he had tried to get General Westmoreland coun­

manialed. The Broadcast quoted Adams as saying that American troops 

would be "slaughtered" because of the alleged deception. Wallace agreed 

with this statement. (Wallace Dep. Tr. 371) There can be no doubt that the 

charges were serious. 

Lack of thoroughness in CBS's investigation is illustrated by the efforts 

of Zane E. Finkelstein and Colonel Donald P. Shaw who spent approxi­

mately 7 to 10 man days over several months to produce the manuscript. 

"It's Still Show Biz, a critique of the CBS program." Mr. Finkelstein's 

affidavit described their efron which was based on research readily available 

to the public, as "a far more accurate presentation than what CBS aired 

following fifteen months of alleged research and the expenditure of countless 

thousands of dollars." (Finkelstein Afr. 1111 5, 8) 




