
217 

probably were Thich Nhat Hanh. In the Times, Jacqueney had 

written that " ... the reports of the missing, detained, and 

dead, and the stories of reeducation camp privations, although 

unconfirmed (my emphasis) are deeply disturbing." Similarly, 

little was made of his comment that "not all former third-

force leaders are suffering. A few are members of unified 

Vietnam's new National Assembly." What then of those Jacqueney 

did name? Tran Van Tuyen was called by Jacqueney, "the 

Solzhenitsyn of Vietnam's Gulag Archipelago." In a reply 

that received little attention, however, Gareth Porter of 

the Indochina Resource Center noted that Tuyen was "named 

Deputy Premier in the Phan Huy Quat government in the spring 

of 1965, at a time when the Saigon government was no more than 

an appendage of American military power •.. It was that government 

which arrested the leadership of the urban-based 'movement 

for peace' which included Mrs. Ngo Ba Thanh." 

Tran Ngoc Chau was, according to Jacqueney, "dragged out 

of the Assembly building and jailed by Thieu's police in 1969." 

This is true. But, he neglected to report that Chau was a 

former province chief and Program Director of Revolutionary 

Development, a CIA-sponsored pacification program. Nor did 

Jacqueney quote Chau's words at his own trial in 1970, "At 

the bottom of my heart I wanted very much to see Mr. Nixon 

elected because I realized that Mr. Johnson had decided not 

to increase more troops." 



218 

Luong Truong Tuong was identified by Jacqueney simply as 

"the leader of Vietnam's two million member Hoa Hao Buddhists." 

This was less than candid, since Tuong and the Hoa Hao were 

virulently anti-communist, supported the Ky and Thieu governments, 

called for resistance to the PRG after the Paris Peace 

Agreements, and, finally, took up armed resistance after 

liberation. 

Father Tran Huu Thanh was in Jacqueney's words, "a 

popular conservative Catholic priest" who had staged "dramatic 

protests against Thieu .•• " Again, Jacqueney failed to mention 

that Thanh's protests against Thieu were in the waning days 

of the war and designed to gain more effective leadership in 

the battle against the PRG. Furthermore, Jacqueney did not 

mention previous press reports, given little attention at 

the time, that Thanh had been arrested by the new government 

for his part in an armed rebellion at the Vinh Son Church on 

FEbruary 15, 1976. Thus, information from credible sources 

was available at the time that showed that at least four of 

the five "Third Force" leaders prominently mentioned were far 

from neutralists; they had, indeed, collaborated with 

Thieu, the Americans, and even engaged in some armed resistance. 

But what about the reeducation camps and the horrendous 

conditions in them? "Vietnam's 'Gulag Archipelago'· was 

the headline used by the Times. Earlier in the year, Jean 

Lacouture had specifically written the opposite, that the 

camps were "evidently not Gulag." He had passed on, too, an 



219 

estimate of 300,000 detainees from a previous Agence-France­

Presse report since the Vietnamese refused to give a figure. 

By the time the Vietnamese offered 50,000 as an estimate of 

those left in reeducation (most Vietnamese who went through the 

process were there 3-10 days) the "hundreds of thousands" 

estimates were unshakeable. Tiziano Terzani had also reported 

earlier that the camps were "model prisons." But by now, no 

one looked back at his New York Review piece from July to read 

that the "inmates were not being punished for their 'crimes'; 

they were doing manual labor--learning how to become 

carpenters, blacksmiths, farmers--and had lectures and classes 

several hours a day. From what I could gather, the regime in 

the other camps is not harsh ••• " Similarly, Patrice DeBeer, 

whose LeMonde article was used by Forest as documentation, 

gave no indication of "Gulags." No one quoted his observations 

either about the· lack of Marxist indoctrination. "The program 

insists very much on Vietnamese nationalism. There is no course 

in Marxism-Leninism, nor in class analysis." 

But what of the reports from Thich Nhat Hanh and the 

suppression of the Buddhists from the An Quang pagoda? Here 

again, many signers of the appeal and reporters might have 

come to similar conclusions anyhow, but what was reported 

lacked any serious historical context. Nor did reporters probe 

the political preconceptions and connections of Thich Nhat 

Hanh. His book, Vietnam: Lotus in a Sea of Fire (Hill and 

Wang, 1967) was influential in establishing the notion of a 

"Third Force," and along with Saigon, U.S.A. (Baron, 1970) 



220 

by Alfred Hassler, then Executive Director of the FOR, 

eatablished the Unified Buddhists in Thich Nhat Hanh in the 

minds of some non-communists and pacifists as a possible 

alternative to the NLF or the repressive South Vietnamese 

Nhat Hanh's writing were far from neutral, however, and the 

saintly monk was quite political. Indeed, he was rather 

virulently anti-communist, tracing the lineage of his 

"engaged Buddhism" back to struggles against the Communist 

Viet Minh on the side of the Chinese Kuomintang. In his book, 

Nhat Hanh wrote, "Many of the Diem projects were well-conceived 

in themselves and could have been valuable, but the government 

became increasingly corrupt and inefficient ••• " Lotus in a 

Sea of Fire, in fact, could be seen as a call for a more 

sophisticated strategy for U.S. victory. The main U.S. mistake, 

for Nhat Hanh, was in backing the wrong, Catholic, anti­

communists. "The essence of the war is this: The American 

effort could succeed if it could detach nationalism from 

communism ••• The only possible way of really weakening 

Communist influence in Vietnam is to take away from the 

Communists their claim to be the only defenders of patriotism. 

Then the course I have suggested would serve to liberate the 

non-Communist Vietnamese who now follow the Front ••• and reduce 

the Communists to depending on their own limited resources." 

Thich Nhat Hanh's own ideological bias, though perhaps 

not an excuse for closing LaBoi press, might have added 

perspective to the primary source of recent charges against 



221 

the new Vietnamese government. Even more disquieting would 

have been an investigation into Thich Nhat Hanh's role in the 

"Boat People Project." This Project was proposed by Nhat Hanh 

at a Conference on World Religion and Peace which he attended 

in Singapore in December, 1976. Assembled religious leaders 

of the UN-connected non-governmental group quickly raised an 

initial $60,000 for a project to rescue refugees from Vietnam 

who had fled in small boats and were now reported stranded on 

the sea. Thich Nhat Hanh was appointed Director. But, by 

February 18, Dr. Horner A. Jack, Secretary General of the World 

Conference on Religion and Peace, and an early signer of the 

Jim Forest appeal, had relieved Thich Nhat Hanh of all duties. 

Although the Washington Post later reported a limited London 

Times story of the administrative mismanagement and firing of 

Thich Nhat Hanh, the full facts of Nhat Hanh's involvement were 

even more damaging. According to an internal report written 

by Dr. Jack for the Baord of the WCRP, Thich Nhat Hanh and 

his assistant, Dr. Cao Ngoc Phuong, "helped make inevitable the 

broadcasts of BBC and perhaps others in the Vietnamese language 

that ACRP!WCRP were virtually in the business of rescuing Boat 

People. This was almost an invitation for people to leave 

Vietnam, not unlike the U.S.A. broadcasts to Hungary in 1956." 

Jack's report also recounted how Nhat Hanh and Cao "jeopardized 

the lives of 555 people ••• " and that "they practiced 

deception, or worse, on colleagues, the refugees, and the 



222 

public--all in the name of humanitarianism and religion ••• as 

for rescuing Boat People in distress in the deep sea, few if 

any of the 555 refugees were in that category ..... 

The lengthy narrative refers to Thich Nhat Hah's 

"obsession" and relates how $200,000 or more was spent procuring 

ships with shady captains who then sold places to refugees. 

The boats--one of which sported "a crude South Vietnamese flat" 

until Jack ordered it painted over--carried out "raids" on 

camps in Thailand and Malaysia to obtain refugees already in 

the process of being helped by the U.N. After be'ing fired, 

Nhat Hanh continued to represent himself as in charge, and 

made promises to carry refugees to Australia where it was clear 

they could not legally enter, and where he had been ordered by 

WCRP not to go. He was also, according to the report, "using 

monies from other accounts (presumably their Indochina Fund 

in Europe) for those Project activities the treasurer would not 

authorize." 

The Jack report cites Thich Nhat Hanh approvingly as the 

"source of information available in the West on violations of 

human rights in Vietnam, especially against Buddhists," but 

fails to connect Nhat Hanh's disastrous and devious creation 

and administration of the Boat People's Project and its attendant 

propoganda with the credibility of his earlier pronouncements 

on human rights. But there is still the immolation of the 

twelve Buddhist monks and priests in Can Tho. This information, 

too, came through the "obsessed" Thich Nhat Hanh. Although it 

has been accepted as valid by many, and perhaps given even 



223 

greater credence by an awkwardly translated explanation offered 

by the Vietnamese, (other sources have supported the somewhat 

bizarre story of a promiscuous monk who burned the bodies of 

nuns he had impregnated and then himself.) In any case, one 

allegation of Buddhist immolations, however serious, should not 

have persuaded most signers of the appeal that there had been 

"grievous and systematic violations of human rights" in Vietnam. 

Similarly the closing of the service projects of the 

Unified Buddhist Church might have been perceived differently 

if the press had pursued reports from other sources in Vietnam 

who were reporting that, despite the nationalization of church 

service agencies and .schools, freedom of worship in general 

was being maintained. As only one example, a response to Jim 

Forest was circulated at the time by Bill Herod of the Disciples 

of Christ. Herod had written a report for the Disciple magazine. 

It described religious freedom for the Christian community and 

quoted Archbishop Paul Nguyen Van Binj of Saigon as saying 

..... for one year now this freedom of religion has really been 

respected. Liturgical ceremonies are going on as before and 

conversions to Catholicism are taking place ..... But Herod, 

ARchbishop Binh, and a lengthy report on religious freedom in 

Vietnam by Mennonite James Klassen, were all ignored by the 

press. 

The Forest appeal flap was kept alive by a Village Voice 

piece by Nat Hentoff on February 28. It was a rehash of the 



224 

Forest charges with scathing references to peace activists like 

Dave Dellinger and Dick Fernandez who refused to sign. 

Mentoff did explain that the Berrigan brothers had removed 

their names from the Appeal because they "had received fresh 

information from Quakers and Mennonites lately in Vietnam." 

But the fresh information that was persuasive enough for Phil 

and Dan Berrigan was no where to be found. 

Two widely respectea anti-war leaders had responded to 

the Forest appeal and its use by the press: Dave Dellinger in 

Seven Days and Noam Chomsky in In These Times. But the pieces 

were short and angry and appeared in fledgling radical publica­

tions with ·as yet little impact. But in any case, they were 

buried when a new avalanche of press attention to Vietnam 

greeted the next damaging report. It was by Father Andre 

Gelinas in The New York Review of Books. A French Canadian 

CAtholic priest who had worked out of the Alexandre-de-Rhodes 

school in Saigon, Gelinas had been expelled by the Vietnamese 

in 1975. His charges were sensational: "15-20,000 suicides," and 

"Fisherman no longer allowed to go out to sea because people 

used the boats tOo escape." Gelinas told horror stories of 

reeducation camps for ex-commandos where "4 or 5 a day were 

killed" and of "coup against the PRG by the North on July 19-20, 

1975." He claimed 400-500,000 political prisoners, dogs and 

cats eaten out of desperation in Saigon, "Russian influence" 

--the works. The press had afield day. Under the sarcastic 



225 

heading "'Liberation' Comes to Vietnam" the New York Times 

led the way explaining that Gelinas' observations were "in 

accord with Hannah Arendt's observation, based largely on the 

experience of Stalinism, that 'terror is the essence of 

totalitarian domination.' In the list of countries that are 

today suffering ••• Vietnam must rank high." Lesser publications 

followed suit in gloating over the conversion of The New York 

Review and the expose, however belated, of the horrors of 

socialist revolution. Nevertheless, some simple digging into 

the Gelinas report would have revealed that his most serious 

charges were very old news and, for the most part, untrue. 

The Gelinas story had been carried by L'Express in France in 

the fall. After it appeared there, it was carried as a minor 

item by the Associated Press on December 16, the same date that 

the Washington Star was breaking the ~im Forest charges. But 

the atmosphere had not yet changed, and AP reported properly 

that "there was no independent confirmation of the estimate, 

which the priest said he calculated from figures he got from 

dozens of hospital officials ••• Western diplomatic sources said, 

• ••• we cannot verify these rather startling figures.· .. 

Similarly, the New York Times itself had carried a version of 

the Gelinas account from AP December 16 on the obituary page. 

Half of the 30colurnn inch story was taken up with a categorical 

denial of mass suicides by Dick Hughes, head of the Shoeshine 

Boy Foundation, who was carrying out his relief work, allover 

Saigon at the time. 



226 

Two or three days later, Amy Hirsch, producer of the "Good 

Morning, America" show on ABC called in Father Gelinas for a 

possible interview on the air. She sat him down with Dick 

Hughes and listened to the two argue and discuss for over two 

hours. She decided there was not enough to his story to even 

put Gelinas on the air. "He wouldn't name the hospitals .•. 

he was very sweet, but he just hadn't seen very much. There 

wasn't enough substance to put him on." During their conversa­

tion in the studio, confirmed by both Hirsch and Hughes, 

Fr. Gelinas explained the "15-20,000 suicides," He told the 

story of a young woman, an attempted suicide, who woke up in 

a hospital corridor surrounded by "hundreds" of bodies. As 

it turned out, according to his source, these were attempted 

suicides, too, though it was unclear why she claimed the bodies 

were "piled." In any case, Gelinas explained, "From that, 

I took the number of hospitals in Saigon •.. I multiplied it times 

the number of hospitals ..... Thus, the mass suicides in Vietnam 

turn out to be, after all, an extrpolation of attempted suicides 

from a single source in a hospital that Fr. Gelinas would 

not name. 

When I asked Robert Silvers, editor of the New York Review 

~Books, in May why he ran the Gelinas story, he explained 

that a friend in Paris whom he would not name suggested he 

reprint the L'Express article. Silvers admitted that he had 

not had any of the allegations in the story checked, nor had he 

consulted any other expert opinion on Vietnam. In fact, even 

the tag on the article which claimed that Gelinas had been in 



227 

Vietnam for the past 28 years proved to be faulty. He had been 

in Vietnam less than half of that time, with periods of years 

in Taiwan and the U.S. When asked whether he was aware that 

the Gelinas piece had had an impact on Capitol Hill, Silvers 

did not know. But Holmes Brown, an aide to Sen. Floyd Haskell 

(D-Col.) reported that a number of liberals in Congress were 

swayed by the piece, given its publication in the New York 

Review and reprinting in the Washington Post. Silvers did 

point out that the Gelinas piece could be read as "confounding 

the expectations of a bloodbath in Vietnam" and that "taken 

together with the Terzani piece of July and a lengthy reply 

by Mennonite Earl Martin in May," the perceptive reader 

could piece to~ether a fair picture." 

Unfortunately, Silvers' ideal readers were not in 

evidence. The New York Review story appeared just at the time 

a Presidential Commissions headed by Leonard Wocdcock was test­

ing the waters of reconciliation with the Vietnamese. It set 

the tone for press coverage of the Woodcock findings, and also 

helped bury a Congressional report on post-war issues, including 

the 100,000 sighers for the Appeal for Reconciliation, provided 

by Sen. George McGovern (D.-S.D.) (Congressional Record, 

March 29). By the end of March, the Washington Post was 

editorializing as fact that, "by Mr. Carter's own human 

rights standards, Vietnam probably could not qualify for a 

nickel in aid. The Communist regime there appears to be in 

a repressive and vindictive stage ;:Ill too familiar ..... 

Yes it is all too familiar. By April, another round had 



228 

begun. An article by James Finn (similar to Nat Hentoff's) 

attacking peace activists who refused to sign the Forest 

appeal appeared in Worldview magazine along with a longer version 

of Ted Jacqueney's charges. By the time this all hit the Wall 

Street Journal, Father Gelinas had become "Father Gelin" and 

the story of the Jim Forest appeal and Ted Jacqueney's charges 

were repeated--as fresh news via Worldview magazine. Perhaps, 

as Noam Chomsky has written, this is all to be expected. He 

points out that reports of a bad reform "bloodbath" in North 

Vietnam in 1954 which had long been shown to be fabrications of 

the South Vietnamese Psychological Warfare section were still 

circulating years later, even in careful, sensitive reports 

such as Frances Fitzgerald's Fire in the Lake. 

The same phenomenon seems to be happening now with the 

liberation of Vietnam. There is plenty of evidence, much of 

it first hand, that I have reported on elsewhere, to refute 

and to soften, the charges against revolutionary Vietnam. 

There have been reports and articles in lesser-known publications, 

films, and slide shows from various American Friends Service 

Committee staff, Don Luce, Dick Hughes, Bill Herod, James 

Klassen, Claudia Krich and many more who have been ignored 

or relegated to letters-to-the-editor and selected quotes. 

Repor~s from widely respected "Third Force" Vietnamese like 

Mdme. Ngo Ba Thanh, have been ignored because they are carried 

on Radio Hanoi. 



229 

After assessing all the facts, the reports, and rumors, 

and the politics of the observers, including the press, the 

ideal reader might yet decide that Vietnam, despite peace and 

independence, has taken a turn for the worse. But, in probing 

the minefield of Vietnam reporting, it is unlikely that such 

a reader could push on safely across the field to a balanced 

picture. At present, the American press has laid too many 

mines for any but the most experienced and diligent to safely 

pass through. 

o 


